چکیده:
هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر استراتژیهای مدیریت منابع انسانی بر روی کسب مزیت رقابتی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، کارکنان شرکت ملی نفت ایران به تعداد 1500 نفر بود. تعداد 306 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استراتژیهای مدیریت منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) با 14 گویه و پرسشنامه مزیت رقابتی چانگ و هانگ (2005) با شش سوال بود. روایی ابزارها به صورت صوری، محتوایی و سازهای و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و با استفاده از مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد استراتژیهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد مختلف آن بر روی کسب مزیت رقابتی تاثیر دارند. بنابراین با به کارگیری استراتژیهای مدیریت منابع انسانی در بهبود کسب مزیت رقابتی در شرکت ملی نفت ایران گام برداشت.
The main purpose of the study was to investigate the effect of human resource management strategies on competitive advantage. In terms of applied purpose, the research was a correlational survey. The statistical population of the study was 1500 employees of the National Iranian Oil Company. 306 people were selected based on Cochran's formula as a statistical sample by simple random sampling method. The tools used in this study were Chang and Hang (2005) Human Resource Management Strategy Questionnaire with 14 items and competitive advantage questionnaire of Chang and Hang (2005) with six questions. The validity of the tools was calculated formally and in terms of content and structure using expert opinions and its reliability was calculated using Cronbach's alpha. Structural equation modeling was used to analyze the collected data. The results showed that human resource management strategies and their various dimensions have an impact on competitive advantage. Therefore, it has taken steps to improve the competitive advantage of National Iranian Oil Company by using human resource management strategies.