چکیده:
دردهههای اخیر بهموازات پارادایمهای توسعه پایدار و توسعه پایدار روستایی، ایده ارتقاء کیفیت زندگی در روستاها مطرحشده است، که این معنی اگرچه تفسیرهای متفاوتی دارد اما در مجموع بر پایداری و استمرار توسعه برای همة مردم و نسلهای آینده طی زمان و بر همة ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیستمحیطی فرآیند توسعه در یک روستا تأکید دارد. سؤال محوری تحقیق اینکه روستاهای پیرامون شهرکرمانشاه (دهستان درودفرامان) در چه سطحی از کیفیت زندگی قرار دارند. روش شناسی مطالعه از جنبه هدف کاربردی و تحقیق مورد استفاده توصیفی- تحلیلی می باشد. اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق و کلیات موضوع، از طریق مطالعات کتابخانه ای و جستجو در اینترنت تهیه شده است. اطلاعات محدوده مورد مطالعه نیز به صورت میدانی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه و بازدید از روستاهای نمونه جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان داد در بین ابعاد پنجگانه بالاترین نمره متعلق به بعد روانشناختی با نمره 22/8 بوده است و بعد فیزیکی (کالبدی) با نمره 32/6، اجتماعی با نمره 48/5، اقتصادی با نمره 12/5 و محیطی با نمره 12/5 به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند و بطور متناوب بعد فیزیکی (کالبدی) و بعد اجتماعی شرایط متوسطی داشته و بعدهای اقتصادی و محیطی شرایط مطلوبی ندارند.
In recent decades, in parallel with the paradigms of sustainable development and sustainable rural development, the idea of improving the quality of life in rural areas has been proposed, which means that although it has different interpretations, but on sustainable development for all people and future generations over time and all economic and social dimensions. , Emphasizes the physical and environmental development process in a village. The central question of the research is the level of quality of life in the villages around Kermanshah (Dorodfaraman district). The methodology of the study is descriptive-analytical in terms of applied purpose and research used. Information on the research background and generalities of the subject has been obtained through library studies and Internet searches.Findings showed that among the five dimensions, the highest score belonged to the psychological dimension with a score of 8.22 and the physical dimension (physical) with a score of 6.32, social with a score of 5.48, economic with a score of 5.12 and Environment with a score of 5.12 are in the next categories, respectively, and alternately the physical dimension and the social dimension have moderate conditions, and the economic and environmental dimensions do not have favorable conditions.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي: کيفيت زندگي، توسـعه روســتايي، شـاخص هاي توسـعه پايدار، دهستان درودفرمان تاريخ دريافت : ٠٠/٠٧/١٢ تاريخ بازبيني: ٠٠/١١/٠٦ تاريخ پذيرش : ٠٠/١١/٠٩ فصلنامه راهبرد اجتماعي فرهنگي ، سال ١١، شماره ٢، پياپي ٤٣، بهار ١٤٠١، صص ٤١-٨٠ مقدمه و بيان مسئله در دهه هاي اخير به موازات پارادايم هاي توسـعه پايدار و توسـعه پايدار روسـتايي، ايده ارتقاء کيفيت زندگي در روســتاها مطرح شــد، که اين معني اگرچه تفســيرهاي متفاوتي خواهد داشـت اما در مجموع بر پايداري و اسـتمرار توسـعه براي همۀ مردم و نسل هاي آينده طي زمان و بر همۀ ابعاد اقتصادي، اجتماعي، کالبدي و زيست محيطي فرآيند توسـعه در يک روسـتا تاکيد ميکند ,٢٠٠٦ ,Pourmousavi &Rahnamaei ) (١٧٨.
کوچکي نژاد و همکـاران (١٣٩٠) در بررســـي و ســـنجش کيفيـت زنـدگي در نواحي روسـتايي بخش مرکزي کرمانشـاه شـواهد نشـان ميدهد که بعد از بررسـيهاي مباني نظري کيفيت زندگي اين نتيجه حاصـل ميشـود که از ميان معيارهاي بررسـي شـده در ارتباط با کيفيت زندگي ســه معيار کيفيت اشــتغال و درآمد، کيفيت زيرســاخت ها و کيفيت سـلامت و امنيت از ميزان رضـايت بالاي مردم برخوردار ميباشـد در حالي که معيارهاي ديگري مانند کيفيت محيط ، کيفيت آموزش ، کيفيت سـکونتگاه ها و کيفيت گذراندن اوقات فراغت خيلي پايين تر از حد معمول ميباشـد ,Kouchaki Nejad etal) (٢٠١١.