خلاصه ماشینی:
168 * آيا درست است که در اسل م ، اصلح ديني وجود نداشته است ؟ من خود قرآن را متني اصلح گرايانه مي دانم و در آن قصد و نيتي اصلح گرا مي بينم ، تا اين حد که ِ در قرآن ، اديان قديمي تر به عنوان راه هاي گمراهي رد مي شوند و قصد اساسي اين کتاب ، آن است که انسان به ريشه ها باز گردد.
* به نظر شما مسلمانان نخ نيتس چه درکي از خودشان داشتدن و اسلم، چگونه ِ اسل م شد؟ فرد دانر١ که متخصص اسل م نخستين است ، در کتاب جديدش »محمد و مؤمنان: خاستگاههاي ِ ِ ِ اسلم«٢ بحث خود را از اين فرض آغاز مي کند که شکل گيري اسل م به عنوان يک دين ، منظور نظر حضرت محمد يا قرآن نبوده است .
به کار رفته - بر خل ف سخن فان اس - به مردمان خاصي اشاره ندارد بلکه به عموم مسيحيان و يهوديان و مسلمانان اشاره دارد )مثل بنگريد * به ما گفته اند که شما نظر خاص خودتان را در مورد چگونگي بسط اسل م به عنوان به آل عمران ، ٦٤(.
ما هميشه در مورد اسل م اين طور فکر مي کنيم که گروهي از مردم بودند که گرد ايده هايي جمع شدند و دين جديد شروع شد.
زيرا اسل م جنبشي دين گستر١ نبود - در روزگار و زمانه ماست که اين چنين شده است ، و حتي اکنون نيز بسياري از مسلمانان ، قيد و شرط هايي در اين باب دارند.