چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بررسی هزینههای لجستیک در صنعت کاشی و سرامیک یزد میباشد که در قالب دو هدف فرعی بررسی شده است. هدف اول مشخص نمودن عناصر تشکیل دهنده هزینههای لجستیک در صنعت کاشی و سرامیک و هدف دوم محاسبه هزینه هرکدام از عناصر هزینه کل لجستیک، در صنعت کاشی و سرامیک. این پژوهش در دو مرحله صورت میگیرد بنابراین از دو جامعه آماری برخوردار است. جامعه آماری اول: شامل نخبگان مالی این صنعت جهت بومیسازی و تبدیل مدل کلی به مدل هزینه لجستیک صنعت کاشی و سرامیک میباشد. جامعه آماری دوم: شامل مدیران مالی و حسابداران یکی از شرکتهای کاشی و سرامیک جهت محاسبه هزینه کل لجستیک شرکت میباشد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از روش میدانی و ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و بررسی مستندات استفاده شده است. پژوهش حاضر از اواخر تابستان سال 92 آغاز و تا اوایل زمستان به طول انجامیده است. برای انجام این تحقیق از دادهها و مستندات مربوط به سال مالی 91 کارخانه کاشی و سرامیک خیام استفاده شده است. در مرحله اوّل با مرور نقادانه ادبیات موضوع به شناسایی و طبقهبندی محتوایی عوامل تشکیل دهنده هزینههای لجستیک بهصورت یکپارچه پرداخته شد. سپس خروجی این مرحله، توسعه مدلی شد که نشاندهنده سازههای اصلی تشکیل دهنده هزینههای لجستیک به همراه متغیرهای آن بود. با طراحی پرسشنامه، و مصاحبه با نخبگان مدل کلی، به مدل بومی در صنعت کاشی و سرامیک تبدیل گردید. در مرحله بعد با اتکا به مدل مفهومی هزینه، که از سازهها و متغیرها تشکیل شده، یک مطالعه موردی در شرکت کاشی و سرامیک خیام میبد انجام و با استفاده از بررسی صورتهای مالی و انجام مصاحبه با واحدهای مربوطه چارچوب هزینهای شرکت استخراج و نتایج ذیل حاصل گردید. طبق بررسیهای انجام شده هزینههای لجستیک 11%، هزینه بهای تمام شده کارخانه را به خود اختصاص داده و هزینههای حمل و نقل 33%، نگهداری موجودی39%، انبارداری و جابهجایی16%، هزینههای مربوط به خدمات مشتریان/پردازش سفارش 12%، از هزینه کل لجستیک را به خود اختصاص میدهند.
خلاصه ماشینی:
آزادسازی قیمت حامل های انرژی و به تبع آن افزایش هزینههای حمل و نقل و بالا بودن موجودی انبارها به علت مشکلات تأمین کالا در ایران از جمله عوامل بالا بودن هزینههای لجستیکی در قیمت تمام شده محصولات هستند و این مسائل اهمیت هزینههای لجستیک را برای شرکت ها نسبت به قبل بیشتر نموده است.
2011)2- (Somuyiwa, 2010)3- ( Fröderberg, 2006)4-(Borgqvist & Hultkrantz, 2005)5-(Cesca, 2005) با توجه به مبانی پیش گفته شده، جهت دست یافتن به اهداف پژوهش، سوالات زیر مطرح و مورد آزمون قرار گرفته اند: 1- هزینههای لجستیک در صنعت کاشی و سرامیک، چند درصد از بهای تمام شده تولید است؟ 1-1- هزینههای حمل و نقل در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-2- هزینههای نگهداری موجودی در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-3- هزینههای انبارداری در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-4- هزینههای پردازش سفارش در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-5- هزینههای اندازه دسته سفارش در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-6- هزینههای جایجائی در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 1-7- هزینههای خدمات مشتریان در صنعت کاشی و سرامیک شامل چه مواردی می شود؟ 2- محاسبه هزینههای لجستیک در صنعت کاشی و سرامیک به چه صورت میباشد؟ 4- روش شناسی این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی است.
The second statistical population includes financial managers and accountants of one of the ceramic tile companies to calculate the total logistics cost of the company.