چکیده:
بخش مهمی از پژوهشهای بازار سرمایه به قیمت سهام وآگاهیبخشی آن به ویژه درباره اطلاعات خاص شرکتها مربوط میشود. بر همین اساس، مفهوم همزمانی قیمت سهام و عوامل موثر بر آن که بیانگر قسمتی از آگاهیبخشی قیمت سهام است، هدف پژوهشهای زیادی قرار گرفته است. در تبیین این عوامل، پوشش رسانهای مدیرعامل از جمله عواملی است که بر همزمانی قیمت سهام تاثیر دارد. به همین خاطر و از جهت اهمیت تاثیرگذاری این عامل که حاکی از چگونگی توجه سرمایهگذاران به اطلاعات خاص بنگاههای تجاری است، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر پوشش رسانهای مدیرعامل بر همزمانی قیمت سهام است. در همین راستا، اطلاعات مربوط به 146 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1398 گردآوری شده و از طریق سیستم معادلات همزمان مورد آزمون قرار گرفته است. یافتههای مبتنی بر روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) نشان داد که پوشش رسانهای مدیرعامل تاثیر منفی بر همزمانی قیمت سهام داشته است. همچنین نتایج نشان داد که طبق روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط(SUR) یک رابطه متقابل بین پوشش رسانهای مدیرعامل و همزمانی قیمت سهام وجود دارد. این یافتهها تأکید مجددی بر نقش اطلاعاتی پوشش رسانهای مدیرعامل به عنوان یکی از منابع مخابره اطلاعات شرکتی به بازار وکاهش نقش عوامل غیرسیستماتیک در رفتار قیمتی سهام شرکتها است.
An important part of capital market research is relating stock price and its informative, especially the firm-specific information. Accordingly, many studies have been directed on the concept of stock price synchronicity and the factors affecting it, which represent part of stock price informative. In explaining these factors, the CEO media exposure is one of the factors that affect the stock prices synchronicity. Therefore, and due to the importance of the impact of this factor, which indicates how investors pay attention to the specific information of businesses, the purpose of this study is to investigate the effect of CEO media coverage on stock price synchronization. In this regard, was collecting data of 146 firm of Tehran Stock Exchange during the years 2011 to 2019 and tested with the simultaneous equations system. Findings based on the Generalized Method of Moments (GMM) showed that the CEO media exposure has a negative effect on stock price synchronicity. Also, according to the seemingly unrelated regression (SUR), there is a relationship between CEO media exposure and stock price synchronicity. These findings underscore the information role of CEO media exposure as one of the sources of corporate information transmission to the market.
خلاصه ماشینی:
به همین خاطر و از جهت اهمیت تأثیرگذاری این عامل که حاکی از چگونگی توجه سرمایهگذاران به اطلاعات خاص بنگاههای تجاری است، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پوشش رسانهای مدیرعامل بر همزمانی قیمت سهام است.
اگرچه در ایران پژوهشهای متعددی در زمینه عوامل تأثیرگذار بر همزمانی قیمت سهام از جمله خوانایی گزارشگری مالی (باغومیان، رجب دری و خانی ذلان، 1400)، ویژگیهای بازار (رضایی، پاكمرام، عبدي و اقدم مزرعه، 1399)، انتخاب سبد بهینه سهام (امیری، حسيني، باباجاني و سليمي، 1398)، افشا (لاری دشت بیاض، ابراهیمی و بالیده، 1396؛ فلاح زاده و ابرقویی، 1396)، سرمایهگذاران نهادی (نجفی ملکی، 1396؛ کامیابی و پرهیزگار، 1395)، قابلیت مقایسه صورتهای مالی (فروغی و قاسم زاد، 1395)، کیفیت حسابرسی و ساختار مالکیت (همتی، سیرانی و محمدی، 1394)، گزارشگری مالی متهورانه (رضازاده و بکشلو، 1393)، کیفیت اقلام تعهدی (نورنژاد،1390) انجام گرفته است اما پژوهشی که به طور مستقل به تأثیر پوشش رسانهای مدیرعامل بهعنوان عاملی مهم و تأثیرگذار بپردازد، صورت نگرفته است.
اول این که، اگرچه ادبیات پوشش رسانهای در خارج از کشور در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظهای داشته است، اما مرور پژوهشهای داخلی نشان میدهد که شواهد اندکی درباره آن وجود دارد و تنها میتوان به پژوهشهای برزگري خانقاه، حجازی و رضازاده (1396) که به صورت پیمایشی اثر پوشش رسانهای بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بازار سهام را مورد بررسی قرار دادهاند و همچنین فخاری، ملکیان و جفایی رهنی (1396) که پوشش رسانهای را بهعنوان یکی از ویژگیهای عمومی در تبیین و رتبهبندی مؤلفهها و شاخصهای گزارشگری زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی در نظر گرفتهاند، اشاره کرد.