خلاصه ماشینی:
"اگر انسانها برای شنیدن موسیقی،پول خرج میکنند و انواع CD ها را تهیه مینمایند،هیچ دلیل عمدهای جز این ندارد که موسیقی برای انسان و حتی حیوانات و گیاهان،پدیده لذتبخشی است و آدمی با شنیدن موسیقی مناسب،حال بهتری پیدا میکند.
آیا انگیزه آنها برای این کار،صرفا لذت بردن است یا به این وسیله محیط یادگیری بهتری را فراهم میآورند؟بنابر قول وارناک1(1987)، حافظه«مبنا و پایه»لذت است و در نتیجه،هر چیزی که بر فرآیند فطری ذهن تأثیر لذتبخش بگذارد،به رشد این فرآیند کمک میکند.
نتیجه پژوهش نشان داد که پخش موسیقی محرک به نتیجه کار لطمه میزند و آنها ترجیح میدهند که در سکوت کامل،امتحان بدهند.
نتیجه این پژوهش هم نشان داد که موسیقی تحریک کننده،تأثیر منفی بر توانایی یادگیری فرد میگذارد.
همچنین اینطور تصور میشد که بهتر است موسیقی کلاسیک جایگزین سر و صداهای محیط،از جمله جابهجا شدن صندلیها،هیاهوی خیابان و عطسه و سرفه شود،اما نتایج نشان ددند که این صداها آنقدرها حواس فرد امتحاندهنده را پرت نمیکنند."