چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی چالشهای نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و با رویکرد تحلیل محتوا میباشد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. مشارکتکنندگان در پژوهش معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و فرایند جمعآوری اطلاعات در ده مصاحبه به اشباع نظری دست یافت. دادهها با استفاده از مراحل تحلیل دادهها از طریق سه گام کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار10MAX QDA مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. به طور کلی تعداد کدهای باز 150، کدهای محوری 137 و کدهای انتخابی 4 شناسایی و بدست آمد و نشان داد که عوامل اقتصادی (هزینه و نبود تجهیزات کافی، عدم پاسخگویی به تمام مشکلات دانش آموزان، عدم کنترل خانواده، عدم ارتباطات بین دانشآموزان، جدی نگرفتن کلاس، مشکلات نحوه آموزش)، آموزش ضمنخدمت برای معلمان (ابزار کمک آموزشی در دوران کرونا، برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان و ایجاد برنامه تشویقی برای دانشآموزان)، تولید محتوا (ایجاد محتوای جذاب آموزشی و برنامههای رفع اشکال مجازی) و تعامل و ارتباطات )ایجاد تعامل میان والدین و معلم، برگزاری برنامه تشویقی مجازی، همکاری والدین، ویژگیهای استراتژیک و ویژگیهای نرمافزار) شناسایی گردید. نتایج کلی پژوهش نشان داد که با توجه به محتوای آموزشی و مشکلات زیرساختی و ایجاد برنامه تشویقی میتوان چالشهای نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا را به حداقل رساند.
The purpose of this study was to investigate the emerging challenges of education and teaching in Corona from the perspective of teachers and principals of primary schools in Isfahan. The research method is applied in terms of purpose and content analysis approach. Semi-structured interview tools were used to collect data. Participants in the study were teachers and principals of primary schools in Isfahan in the academic year 1399-1400, which through theoretical sampling and data collection process in ten interviews achieved theoretical saturation. Data were analyzed using data analysis steps through three steps of open coding, axial coding and selective coding using 10 MAX QDA software. In general, the number of open codes 150, central codes 137 and optional codes 4 were identified and obtained and showed that economic factors (cost and lack of sufficient equipment, lack of response to all students' problems, lack of family control, lack of communication between students , Not taking the class seriously, problems in the way of teaching), in-service training for teachers (teaching aid tools during the corona, holding training courses for teachers and creating an incentive program for students), content production (creating attractive educational content and program Virtual bug fixes (and interaction and communication), parent-teacher interaction, virtual incentive program, parent collaboration, strategic features, and software features were identified. The overall results of the study showed that due to the educational conteproblems and the creation of an incentive program, the emerging challenges of education and teaching in the corona can be minimized.