چکیده:
نقش غیرقابل انکار سطوح انگیزشی یادگیرندگان در پیامدهای تحصیلی، از دیرباز مورد تاکید قرار گرفته است. از این جهت، مداخلات مرتبط و مکانیسمهای اثرگذاری این برنامه ها، از اهمیت وافری برخوردار بوده اند. در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربردِ مداخلات روانی ـ آموزشی و شناسایی تعدیل گرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاکهای ورود و خروج، تلاشهای مداخلهای مبتنی بر برنامه های روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق، 35 پژوهش و 173 اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داده های این پژوهش با نرمافزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ها، اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی 582/0 را بدست داد. همچنین، نتایج تحلیل اثرات تعدیل گرِ مبتنی بر جنسیت آزمودنی، سن آزمودنی، ماهیت مداخله منتخب و فرهنگ بر میزان اثربخشی مداخلات روانی آموزشی نشان داد که اندازه اثر در پژوهشهای شامل مردان درمقایسه با زنان، دانشجویان در مقایسه با دانش آموزان، اندازه اثر ماهیت پژوهشهای مداخله مبتنی بر عوامل برونزاد در مقایسه با ماهیت مداخلات مبتنی بر عوامل درونزاد و در نهایت، در جوامع جمع گرا در مقایسه با جوامع فردگرا، بیشتر بود. بهطور کلی، نتایج نشان داد اگر چه مداخلات روانی ـ آموزشی نقش موثری در ارتقای نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان دارد اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی تعدیل گرها مانند فرهنگ، جامعه هدف و خصوصا ماهیت مداخلات به کار رفته نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
The determining role of learners’ motivation for their academic success has always been emphasized. Thus, the interventions and programs to enhance learners’ motivation been of great importance. The present study adopts a meta-analytical approach to investigate the effectiveness of psycho-educational interventions and to identify the multiple modulators in this field of study. After specifying the inclusion and exclusion criteria, the studies conducted based on the psycho-educational programs with the aim of motivational improvement were extracted from the databases; hereby, 35 studies and 173 effect sizes were selected for the final analysis. The data were analyzed using CMA2 software. The results of data analysis showed that the overall effect of psycho-educational interventions with the aim of promoting motivation was .582. Furthermore, modulatory effect analysis was conducted based on the gender, age, and culture of the participants, and the nature of the selected interventions. The results suggested that the effect size of the interventions was relatively larger for males than for females. Similarly, respecting age, the effect size of the interventions was higher for university students as compared to school students. Culture also proved significant in this regard, with the effect size of the interventions being larger for the interventions conducted in collectivist, compared to individualistic, societies. Finally, regarding the nature of the interventions, studies conducted with a focus on extrinsic factors had relatively larger effect sizes than those focusing on endogenous factors. In general, the results showed that although psycho-educational interventions play an effective role in promoting the motivational profile of learners, focusing on the explanatory role of some moderators such as culture, target population and especially the nature of the interventions, is also of particular importance
خلاصه ماشینی:
فراتحليل اثربخشي مداخلات رواني ـ آموزشي بر افزايش انگيزش پيشرفت يادگيرندگان فاطمه رشيديپور، اميد شکري ، جليل فتح آبادي ، حسين پورشهريار چکيده نقش غيرقابل انکار سطوح انگيزشي يادگيرندگان در پيامدهاي تحصيلي، از ديرباز مورد تاکيد قرار گرفته است .
مهمترين دغدغۀ پژوهش حاضر انگيزشي، تقويت سازه هاي شناختي موثر در ارتقاي نيمرخ انگيزشي يادگيرندگان چون خودکارآمدي، آمايه ي ذهني مبتني بر رشد، اسنادگزينيهاي انطباقي و جهت گيري هدفي تسلط محور (اگموند و 9 همکاران ، ٢٠٢٠؛ داودوندي و شکري، ١٣٩٥؛ شرر، پرکل ، اشميدت و اليوت ،٢٠٢٠١٠؛ ناصري، شکري و کمري، ١٣٩٦؛ يو و لويسکو ـ بريستول ،٢٠٢٠١١) و همچنين کاهش الگوهاي رفتاري ناسازگار چون اهمال کاري، خودناتوان سازي و فرسودگي (بالکيس ،١٢ ٢٠١٨؛ بريسون و ديک ، 13 ٢٠١٧؛ صالح زاده ، شکري و فتح آبادي، ١٣٩٦ الف ؛ لکي، شکري، سپاه منصور و ابراهيمي، ١٣٩٧؛ لي، چانگ ، لوکاس و هيرچ ،٢٠١٩١٤) است .
Parker, Perry, Hamm, Chipperfield, & Hladkyj 16.
علاوه بر اين ، مرور شواهد تجربي نشان ميدهد که معلمان کوشيده اند به کمک استفاده از تدابير و راهبردهاي آموزشي مختلف مانند آموزش مديريت کلاس درس (صادقي، عرب و محتشمي، ١٣٩٧)، برنامه هاي کلاس درس معکوس (محمودي، فتحيآذر، بدري گرگري و سرداري، ١٣٩٨) و يادگيري مبتني بر بازي (پرتوي و رضوي، ٢٠١٩) ضمن بهبود وضعيت انگيزشي يادگيرندگان ؛ عملکرد تحصيلي آن ها را افزايش دهند.
Guo, Marsh, Parker, Morin, & Dicke 2.
Litalien, Gillet, Gagné, Ratell, & Morin 3.