چکیده:
در این پژوهش با ارزیابی وضعیت ابعاد تحقق شهر دوستدار سالمند، محلات منطقه ۳ کلانشهر کرج مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی میباشد. در این بررسی برای تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای استنباطی؛ آزمون T تک نمونهای؛ آزمون تحلیل واریانس ANOVA و آزمون تعقیبی استفاده شده است. بر اساس یافتههای آزمون t، شاخص کلی شهر دوستدار سالمند در محدوده مورد بررسی با میانگین 3.47 و آماره t 2.701- پایینتر از مد متوسط نظری یا مطلوبیت عددی آزمون (3.5) قرار دارد. در مجموع ارزیابی قابل قبولی از دیدگاه شهروندان وجود ندارند. اما در میان وضعیت ابعاد میتوان گفت که ابعاد حمل و نقل و دسترسی (15/4) و احترام و پذیرش اجتماعی (71/3) دارای وضعیت قابل قبولی بوده اند. اما از دید ساکنان ابعاد فضاهای باز و ساختمانها (39/3)، مسکن (06/3) و مشارکت اجتماعی (04/3) دارای ضعیفترین وضعیت بودهاند. نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که ارزیابی ابعاد یکسان نبوده و تفاوت معناداری در سطح محلات وجود دارد. در این میان، بعد حمل و نقل و دسترسی با مقدار F، 21.01 بیشترین مقدار اختلاف و تفاوت را دارد و میتوان گفت که در بعد مشارکت اجتماعی، اختلاف تحقق شهر دوستدار سالمند در محلات مورد مطالعه بیش از سایر ابعاد است. پس از آن، بعد احترام و پذیرش اجتماعی با مقدار F، 17.03، فضاهای باز و ساختمانها با آماره 14.32، مسکن با 11.03 و مشارکت اجتماعی با آماره 9.36 در رتبههای بعدی قرار دارند.
In this research, by evaluating the dimensions of the realization of the elderly-friendly city,
the neighborhoods of District 3 of Karaj metropolis are examined. The present study is
applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this study to
analyze data from inferential methods; Single sample t test; ANOVA and post hoc test were
used. Based on the findings of t-test, the overall index of the elderly-friendly city in the study
area with an average of 3.47 and a t-statistic of -70.701 is lower than the theoretical average
or numerical desirability of the test (3.5). In general, there is no acceptable assessment from
the citizens' point of view. But among the dimensions of dimensions, it can be said that the
dimensions of transportation and access (4.15) and social respect and acceptance (3.71) have
had an acceptable status. But from the residents' point of view, the dimensions of open spaces
and buildings (3.39), housing (3.06) and social participation (3.04) had the weakest situation.
The results of post hoc test show that the evaluation of dimensions is not the same and there is
a significant difference in the level of neighborhoods. Among these, the dimension of
transportation and access with the value of F, 21.01 has the most differences and it can be said
that in the dimension of social participation, the difference between the realization of an
elderly friendly city in the studied areas is more than other dimensions. After that, the
dimension of social respect and acceptance with the value of F, 17.03, open spaces and
buildings with the statistic of 14.32, housing with the statistic of 11.03 and social participation
with the statistic of 9.36 are in the next ranks.