چکیده:
بانکداری الکترونیکی از جمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود. انتظار میرود بانکداری الکترونیکی با کاهش هزینههای مختلف از جمله هزینههای تاسیس شعب متعدد، پرداخت به نیروی انسانی، هزینههای حملونقل و چاپ اسکناس و... باعث کاهش هزینههای بانک شود. حال سوال مهمی که مطرح میشود آن است که آیا گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران موجب کاهش هزینههای بانکها شده است؟ و بانکهای دولتی و خصوصی در این رابطه عملکرد یکسانی داشتهاند؟ بررسی این موضوع در دستورکار مطالعه حاضر میباشد. بدین منظور در چارچوب رویکرد هزینهیابی مبتنی بر فعالیت، تابع هزینه نظام بانکی استخراج و به تفکیک بانکهای خصوصی و دولتی ایران برای دوره 1391-1385 با استفاده از روش پانل دیتا برآورد گردیده است. نتایج حکایت از آن دارد که گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران موجب کاهش هزینههای بانکهای خصوصی و دولتی شده است. اما این موضوع در بانکهای خصوصی به مراتب بزرگتر و معنادارتر میباشد. این بدین مفهوم است که بانکهای خصوصی در زمینه استفاده از بانکداری الکترونیکی به منظور کاهش هزینههای خود موفقتر از بانکهای دولتی عمل کردهاند.
Achieving competitive advantage is a basic component for banking system survival. Electronic banking is one of the key factors in this manner. Electronic banking can reduce costs of banks through mitigating: establishing expenditure of new branches, labor payments, printing and transportation of cash and notes and etc. So the important question which is raised is: whether electronic banking development in Iran has led to cost reduction or not? And is there any difference between private and public banks?This study investigates the effect of electronic banking development on eliminating of costs in public and private banks during 2006-2013. The results imply that electronic banking application could affect banking system costs significantly and this effect in private, banks have been much greater. Meanwhile, the branch size in public-owned banks has had a more considerable impact on cost volume.