چکیده:
«مانع ورود» (Barrier to Entry) یکی از مولفههای ساختاری بازار است، که در شکل دهی ساختار بازار نقش مهمی دارد، به گونهای که افزایش شدت مانع ورود میتواند بازار را به سمت انحصار سوق دهد. از اینرو در این مطالعه به منظور سنجش شدت مانع ورود و ارزیابی وضعیت این متغیر ساختاری، به محاسبه شاخص نسبت مضار هزینهای (Cost Disadvantages ratio) (CDR) و خالص درجه ورود بنگاهها، در بخش صنعت ایران طی سالهای1387-1374 پرداخته شد. یافتههای تحقیق موید آن است که میزان شاخص نسبت مضارهزینهای برای بیشتر صنایع کدهای دو رقمی کوچکتر از یک است. همچنین برای بیشتر صنایع مورد بررسی خالص درجه ورود بنگاهها به صنعت منفی بوده است، که دلالت بر مرتفع بودن مانع ورود به صنعت دارد. همچنین در این مطالعه با کاربرد مدل پانل پویا به بررسی عوامل موثر بر شاخص نسبت مضار هزینهای نرخ ورود بنگاهها پرداخته شد. براساس تخمین متغیرهای شدت تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه تحقیق و توسعه، نرخ بازده و صرفههای مقیاس اثر منفی بر خالص درجه ورود بنگاهها و اثر مثبت بر شاخص نسبت مضار هزینهای در بازارهای صنعتی ایران داشته است. همچنین متغیر ارزش افزوده صنعت بر نرخ ورود بنگاهها تاثیر مثبت و معنادار و بر نسبت مضار هزینهای اثر منفی و معنادار داشته است.
Free entry and exit can increase the competition into a market. According to economic theories, it is expected that with increasing the entry barrier and decreasing the number of firms in the market, the monopoly degree increases in industrial markets. One of the structural components in the market is the entry barrier. The reason for the importance of entry barrier issue is that the existence of a barrier to entry (and also reactions of the existing firms into the market) can prevent from entering the new entrant in the market and leads the structure of the market to converge to monopoly. In this paper, in order to evaluate the entry barrier in Iranian industry sectors, we calculate Cost Disadvantage Ratio (CDR) index and the net entry rate. Moreover, this paper investigates effective factors on the net entry. The findings indicate the CDR index in the two-digit ISIC code industries is less than 1. The net entry rate is also negative in most of the industries, which imply a high barrier to entry in the industry. Results show the intensity of concentration, advertising intensity, research and development costs, returns and economies of scale also have significant and negative effects on net entry rate in Iranian industrial markets.
خلاصه ماشینی:
ir «مانع ورود» (Barrier to Entry) يکي از مولفه هاي ساختاري بازار است ، که در شکل دهـي سـاختار بـازار نقـش مهمـي دارد، به گونه اي که افزايش شدت مانع ورود مي تواند بازار را به سمت انحصـار سـوق دهـد.
براسـاس تخمـين متغيرهـاي شـدت تمرکـز، شـدت تبليغات ، هزينه تحقيق و توسعه ، نرخ بازده و صرفه هاي مقياس اثر منفـي بـر خـالص درجـه ورود بنگـاه هـا و اثـر مثبـت بـر شاخص نسبت مضار هزينه اي در بازارهاي صنعتي ايران داشته است .
با توجه به اهميت موانع ورود و نقش آن در تقويـت يا تضعيف شدت رقابت در صنعت ٢ و با توجه به اينکه مطالعه گسترده اي در زمينه ارزيابي شـدت مـانع ورود و فرآيند ورود و خروج بنگاه ها صورت نگرفته است ، اين مطالعـه درصـدد اسـت بـا اسـتفاده از شاخص نسبت مضار هزينه اي (CDR) و نرخ ورود بنگاه ها بـه صـنعت بـه عنـوان پراکسـي شـدت مـانع ورود، به بررسي و ارزيابي شدت مانع ورود در بازارهاي صنعتي ايـران و همچنـين بـه بررسـي عوامـل مـؤثر بـر شـاخص نسـبت مضـار هزينـه اي و نـرخ ورود بنگـاه هـا بـه صـنعت بپـردازد.
اين مطالعه با توجه به هدف مطرح شـده بـه ارائـه تحليلـي نظـري و تجربي از شدت مانع ورود و عوامل مؤثر بر آن در بخش صنعت ايران طي سـال هـاي ١٣٨٧-١٣٧٤ بـا کاربرد رويکرد داده هاي تابلويي با کاربرد مدل پانل پويا ميپردازد.