چکیده:
در این مقاله سعی بر آن است تا از طریق رویکرد کششی به ارزیابی تأثیر پرداخت یارانه نقدی برکاهش فقر در ایران پرداخته شود. برای نیل به این هدف پس از بحث نظری در مورد کششهای فقر نسبت به درآمد، ضریب جینی و قیمت با استفاده از دادههای هزینه و درآمد خانوار 14701 خانوار شهری در سالهای 1390-1389 مقدار عددی این کششها اندازه گیری میشود و در انتها تأثیر پرداخت یارانه بر فقر از حاصل جمع اثر درآمدی، نابرابری و قیمتی محاسبه میشود. در این مطالعه برای اندازه گیری فقر و توزیع درآمد به ترتیب از شاخص فقر فاستر -گریر- توربک و ضریب جینی استفاده میشود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که کشش درآمدی فقر برابر با 25/1-، کشش نابرابری فقر برابر با 22/1 و کشش قیمتی فقر برابر با 25/1 میباشد. یافتههای این مقاله مؤید آن است که بر خلاف انتظارات، اندازه فقر پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه نه تنها کاهش نیافت بلکه میزان آن در فاصله سالهای 1390-1389 معادل هشت درصد افزایش یافت.
In this study, through the elasticity approach, we tried to evaluate the effects of cash subsidy on poverty reduction.
In this regard, after the theoretical arguments about the poverty elasticity to income, Gini Coefficient, and price using the data related to the expenses and incomes of the 14701 urban households from 1389 to 1390, the quantitative value of these elasticity was measured and finally, the effect of paying the cash subsidy on the poverty was calculated based on summing the income effect, inequality and price. In this study, to measure poverty and the income distribution, foster Greer torbecka and Gini coefficient were used.
The results of the study showed that the income elasticity of poverty is -1.25, the inequality elasticity of poverty is and the price elasticity of poverty is 1.25
The findings of the study suggest that unexpectedly, after the subsidies targetization plan, the poverty not only did not decrease but also experienced an 8% increase from 1389 t0 1390.
خلاصه ماشینی:
براي نيل به اين هدف پس از بحث نظري در مورد کشش هاي فقـر نسـبت بـه درآمـد، ضـريب جينـي و قيمت با استفاده از داده هاي هزينه و درآمد خانوار ١٤٧٠١ خانوار شهري در سال هاي ١٣٩٠-١٣٨٩ مقدار عـددي ايـن کشش ها اندازه گيري ميشود و در انتها تأثير پرداخت يارانه بر فقـر از حاصـل جمـع اثـر درآمـدي ، نـابرابري و قيمتـي محاسبه ميشود.
يافته هاي اين مقاله مؤيـد آن اسـت کـه بـر خـلاف انتظارات ، اندازه فقر پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه نه تنها کاهش نيافت بلکه ميزان آن در فاصـله سـال هـاي ١٣٩٠-١٣٨٩ معادل هشت درصد افزايش يافت .
بدين صورت لازم است در ايـن قسـمت نخست تعريف جامعي از فقر، خط فقر و شاخص هاي اندازه گيري فقـر بيـان شـده و در انتهـا نحـوه استخراج کشش هاي درآمدي ، قيمتي و نابرابري فقر بيان ميشود.
براسـاس محاسبات فرمول (٢٤) داريم : )به تصویرصفحه رجوع شود) براي محاسبه کشش قيمتي فقر بـراي شـاخص فقـر فاسـتر – گريـر و توربـک بـر طبـق محاسـبات فرمول ٣٤ داريم : )به تصویرصفحه رجوع شود) با توجه به اين که افزايش درآمد سرانه خانوار در اثر پرداخت يارانه نقدي بر فقرهم بر روي درآمـد و هم نابرابري و هم تورم تأثيرگذار است ، لذا تأثير کل اين طرح بر فقـر طبـق فرمـول زيـر محاسـبه ميشود.
در اين تحقيق هدف اين است که با رويکرد کششي و محاسبه کشش هاي درآمدي ، نـابرابري و قيمتـي فقـر بـه محاسـبه تأثير پرداخت يارانه بر فقر پرداخته شود.
“Measurement of Poverty and Negative-income Tax”, Australian Economic Papers, 16(29), pp.
“Poverty Alleviation and Tax Policy”, European Economic Review, No. 48, pp.