چکیده:
هدف این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر تولید صنعتی پوشاک در ایران و واکاوی پویای افول آن با استفاده از رویکرد سیستمی طی دوره (1394-1374) است. برای تحقق این امر از ابزارهای پویاییشناسی سیستمها استفاده شده است و در سه گام (تعریف مسئله، ساختار مدل و ارزیابی برنامههای موجود) فرآیند تحقیق ساماندهی شده است. پس از بیان مسئله، با توجه به ادبیات موضوع و مصاحبههای عمیق صورتگرفته با خبرگان صنعت و سیاستگذاران 15 چالش مهم و اصلی صنعت شناسایی و براساس آن متغیرهای کلیدی و روابط علّی- معلولی آنها استخراج شد و سیستم بر اساس ساختار هفت بخش اصلی شبیهسازی گردید. در نهایت برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه تولید صنعتی پوشاک از حیث جامعیت و کارایی با ساختار ارائه شده مورد بررسی و تطبیق قرار گرفت و حلقههایی که در برنامه راهبردی مغفول باقی مانده بود معرفی گردید. در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم توجه به حلقههای محرک سمت تقاضای بازار، عدم توجه به حلقههای مؤثر بر ظرفیتهای خالی موجود تولیدکنندگان صنعتی و عدم توجه به سازوکار اثرگذاری تعرفههای موجود در صنعت از جمله کاستیهای این برنامه راهبردی مشخص گردید.
The purpose of this paper is to identify the factors influencing the industrial production of apparel industry in Iran and also to recognize the cause of its decline by using of systemic approach during1995-2015. For attaining this aim we have used some tools of system dynamics:, so in this paper have been addressed three steps (Problem definition, Model structure and Policy design) with respect to the scope of study. Due to the subject literature and the interviews done with industrial experts, 15 major challenges of industry were identified, key variables and cause - effect relationships were extracted, and simulated by dividing into seven main parts of the system structure. By recognizing the system, the Ministry of Industry, Mine and Trade’s strategic planning for developing industrial apparel production have been checked with the presented structure in respect of comprehensible and proficiency and have been introduced the ignored mechanisms.In the Strategic Plan of the Ministry of Industry, Mine and Trade, the lack of attention to the stimulus rings on the demand side of the market, the lack of attention to the effective loops of the existing vacancies of the existing industrial producers and the lack of consideration of the mechanism of influence of the tariffs in the industry, including the shortcomings of this strategic plan was identified.
خلاصه ماشینی:
چالش هاي عمده توليد حلقه علي و زير سيستم 1 ٢ برخي از دلايل عمده و برجسته صنعتي پوشاک کشور معلولي سودآوري و صرفه اقتصادي پوشاک وارداتي رونق واردات رسمي و غير سهولت واردات غير رسمي و قاچاق پوشاک و توزيع رسمي و ضعف در کنترل R٢٩ آن قاچاق تجارت خارجي کمبود امکانات گمرک و دشواري مبارزه مستقيم با (A10, A17, A18) قاچاق کالا عدم مشارکت در زنجيره جهاني توليد و توزيع ضعف در صادرات (A١٩) - پوشاک شبکه عرضه سنتي و ناکارآمد و تعدد تعداد سهم بالاي نظام توزيع از R١٩/R١٨/R٦ واسطه هاي فروش قيمت فروش محصول (A٢٠) R20 قيمت بالاي واحدهاي تجاري سهولت توزيع و فروش شبکه عدم وجود سيستمي جامع جهت شفافيت و کنترل پوشاک قاچاق R28 زنجيره توزيع گردش کالا در نظام توزيع و خرده فروشي (A18, A20) پشتيبان عدم شکل گيري برندهاي R٧ ضعف در بازاريابي و تبليغات و مکمل معتبر و پذيرفته شده ( ,A٨ R٨ عدم بهره گيري از دانش نوين مديريت برند و نبود (A9 R١٥ نيروهاي متخصص در حوزه هاي مرتبط کاهش تمايل به تأمين مواد قيمت بالاي مواد اوليه و تجهيزات توليد داخلي در شبکه تأمين اوليه از توليدکنندگان داخلي R٢٤ مقايسه با کشورهاي رقيب (A21) ضعف درتوليد مواد اوليه با کيفيت و متنوع کاهش تمايل به سرمايه گذاري R١٢/R١١ فرصت هاي سرمايه گذاري سودآورتر در ديگر سرمايه گذار در صنعت پوشاک R١٧ حوزه هاي اقتصادي (A11, A12, A22) B٢/B١ فشار رقابتي بالاي صنعت کاهش اعتماد مشتريان به مصرف کالاهاي توليد کاهش ميزان تمايل داخل مصرف کنندگان داخلي به R١٠٥/RR//RR٣٩ نبود تنوع کافي و ضعف در کيفيت در توليدات تقاضاي بازار توليدات داخلي (A٢٣) داخلي کاهش تبليغات کاهش سرانه مصرف پوشاک افزايش هزينه هاي ديگر اجزاء سبد خانوار R2 در کشور(A٢٤) کاهش تبليغات ناهمساني ميان مهارت هاي تاخير در به روزرساني ساختار آموزش هاي عمومي و آموزش مورد نياز صنعت و نيروي B5/B6 تخصصي کشور انساني موجود (A٢٥) ماخذ: نتايج تحقيق ٦.