خلاصه ماشینی:
"سینما نیز بهعنوان یک مقوله برای خود تاریخی دارد که در گذشته است و اکنونی دارد که جاری است و آیندهای که ساخته خواهد شد.
اما از آنجا که سینما در وضعیت کنونی بشر و استیصال آدمی در برابر سلطهء غرب بهعنوان قدرت کنونی حاکم بر جهان نقش کمی ایفا نکرده است و بیشتر نقش ابراز توجیه را بعهده داشته است،لازم است در عین شناخت تاریخ گذشته آن در ماهیت روند و رشد آن تأمل کنیم که شناخت وضعیت کنونی سینما مستلزم شناخت تاریخ گذشتهء آن است.
گرچه نقادان هم دل دارند و شیفته میشوند و از سر شوق و شیفتگی هم میتوانند قلم بزنند؛اما این نوع نقادی هم برای خود اصولی دارد و بزرگترین مشخصه آن این است که حضور عقل را در شناسایی زیبایی یک اثر به وجهی توجیهگر ملاحظه کنیم و این آغاز گفتگوهاست.
اما اهل تعارف و«بده بستان»های مبتذل نیست و شاید بهتر باشد بگوییم نقادانی که به اظهار عشق و شیفتگی خود نسبت به یک اثر میپردازند، شرح عشق میگویند-که به وجهی خروج از نقد است-چرا که شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت."