چکیده:
هدف مطالعه حاضر تعیین سطح بهینه بدهی دولت برای دوره برنامه ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (1400-1396) میباشد. بدین منظور ابتدا یک تابع زیان رفاهی بین دورهای، برای سیاستگذار طراحی شده که درآن بر مجذور انحراف متغیرهای هدف شامل نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم، تولیدناخالص داخلی واقعی و شاخص بهای مصرف کننده از مقادیر هدف گذاری شده آنها در برنامه ششم جریمه بسته میشود. برای این کار از روش بهینه سازی پویا استفاده شد که درآن مقادیر کنترل شامل درآمدمالیاتی، پرداخت جاری و تملک داراییهای سرمایهای دولت و نقدینگی بود. نتایج این تحقیق علاوه بر تعیین مقدار سطح بهینه بدهی دولتی برای سالهای برنامه ششم اقتصادی نشان میدهد که درآمد مالیاتی و نقدینگی بهینه کمتر از مقدار مصوب برنامه ششم و پرداخت جاری و تملک داراییهای سرمایهای دولت بهینه بیشتر از مقدار مصوب برنامه ششم اقتصادی میباشد. همچنین نرخ رشد بهینه اقتصادی کمتر از مقدار 8 درصدی است که در برنامه ششم توسعه اقتصادی آمده است. نرخ تورم بهینه برای طول دوره برنامه ششم اقتصادی در حدود 13 درصد میباشد. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم را در برنامه ریزیهای خود تعدیل کنند.
The purpose of the current study is to determine the optimum level of the government's debt for the period of the sixth plan period of the economic, social a eviation of the target variables economic growth rate, inflation rate, real GDP and nd cultural development of the government. Therefore, a function of inter periodic loss welfare has been devised for the policy maker in which the squared d consumer price index from the targeted amount in the sixth plan.
To do so, the dynamic optimization was used in which the control amounts including tax revenues, government's current payments, government's acquisition of non-financial assets and liquidity. The result of this study not only determines the optimal level of the public debt, but it also shows tax revenues and optimal liquidity is less than the sixth plan amount and the current payments as well as the optimal acquisition of non-financial assets is more than the approved amount of the economic sixth plan. Also, the optimal economic growth rate is less than 8% in compare with the rate of the Sixth Economic Development Plan that shows the optimal inflation rate for this duration about 13%. Based on the results, it is suggested that policymakers adjust the economic growth rate and inflation rate in their planning
خلاصه ماشینی:
نتايج اين تحقيـق عـلاوه بـر تعيـين مقـدار سـطح بهينه بدهي دولتي براي سال هاي برنامه ششم اقتصادي نشان ميدهد که درآمد مالياتي و نقدينگي بهينـه کمتـر از مقـدار مصوب برنامه ششم و پرداخت جاري و تملک داراييهاي سرمايه اي دولت بهينه بيشتر از مقـدار مصـوب برنامـه ششـم اقتصادي ميباشد.
در واقع هنگـامي کـه صـحبت از پايـداري بـدهي اسـت منظور اين است که نرخ رشد نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي از رشد اقتصادي بيشتر نباشد.
بـراي محاسـبه بـدهي دولـت از متغيرهـايي کـه در قـانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايـران (١٤٠٠-١٣٩٦) وجود دارد، و نيز از روش بهينه سازي پويا استفاده ميشود.
نرخ بهره بلندمدت بيشتر،که نتيجه بيشتر بدهي هاي دولت بـراي تـأمين کسـري بودجـه است ، ميتوانند سرمايه گذاري خصوصي را کاهش داده و رشد بالقوه اقتصادي را کاهش دهد.
در حقيقت ، تابع هدف شامل تابع زيـان رفـاهي سياست گذار به صورت جريمه بـر مجـذور انحـراف نـرخ تـورم و نـرخ رشـد اقتصـادي از مقـادير مصوب در برنامه ششم تعريف ميشود: (3) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مقاله حاضر متغيرهاي کنترل شـامل درآمـدمالياتي، نقـدينگي، پرداخـت جـاري و تملـک داراييهاي سرمايه گذاري ميباشد کـه بـه قيمت هـاي اسـمي ميباشـند.
بـه عبارتي براي رشد اقتصادي بيشتر بايد تقاضاي کل در اقتصاد افزايش پيـدا کنـد کـه ايـن موضـوع باعث ميشود نرخ تورم بهينه بيشتر از مقدار مصوب برنامه ششم شده است .