چکیده:
در این پژوهش تاثیر صرفههای مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران با شرکای عمده تجاری بررسی میشود. برای برآورد صرفههای مقیاس از تابع تولید ترانسلوگ برای 21 صنعت کد دورقمی آیسیک و در بازه زمانی 1380 تا 1394 و برای اندازهگیری میزان تنوع محصول در محصولات صادراتی بخش صنعت ایران از شاخص تنوع فینسترا استفاده میشود. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون بهظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل استاندارد تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم یافته با دادههای تلفیقی برآورد شدهاند. نتایج بررسی گویای این است که صرفههای مقیاس و تنوع محصول تاثیر مثبت بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران دارند. برای مطالعه رابطه علیت بین متغیرهای صرفههای مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی از آزمون علیت گرنجری هشیائو استفاده شده است. یافتههای پژوهش وجود رابطه علیت دوطرفه بین صرفه های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران را تایید میکند.
In this research, the impact of scale economies and product variety on the foreign trade of Iran's manufacturing industries with its major trading partners is examined. While using the data of Iran's manufacturing sector at two digit level, a translog production function was used to evaluate the economies of scale in this sector. The data covered the period between 2001 to 2015. Moreover, Feenstra variety index is exploited to measure product variety in the export products of Iran's industrial sector. While using iterative seemingly unrelated method to estimate the economies of scale, a dynamic panel data via GMM method was used to estimate the standarad trade model. The results show that economies of scale and product variety have positive impact on the foreign trade of Iran's manufacturing industries. To study the causality relationship between the variables of economies of scale and product variety with foreign trade, the Hsiao’s Granger causality test is utilized. The Findings of this research confirm the existence of a two-way causality relationship between economies of scale and product variety with foreign trade of Iran's manufacturing industries.
خلاصه ماشینی:
com در اين پژوهش تأثير صرفه هاي مقياس و تنوع محصول بر تجارت خارجي صنايع کارخانـه اي ايـران بـا شـرکاي عمـده تجاري بررسي ميشود.
يافته هاي پژوهش وجود رابطه عليت دوطرفه بين صرفه هـاي مقيـاس و تنوع محصول با تجارت خارجي صنايع کارخانه اي ايران را تأييد ميکند.
بر اين اساس اين مطالعه در پي پاسخگويي به اين سـؤال اسـت که آيا صرفه هـاي مقيـاس و تنـوع محصـول بـر تجـارت خـارجي صـنايع کارخانـه اي ايـران تـأثير ميگذارد؟ در ادامه اين موضوع نيز بررسي خواهد شد که آيا رابطه عليت دوطرفـه بـين متغيرهـاي صرفه هاي مقياس و تنوع محصول با تجارت خارجي صنايع کارخانه اي ايران وجود دارد؟ مرور مطالعات پيشين نشان ميدهد که برخي از مطالعات بـراي تخمـين صـرفه هـاي مقيـاس از شاخص هاي مختلفي استفاده کرده و مطالعات ديگر به طور مسـتقيم از تخمـين تـابع توليـد يـا تـابع ١.
براي اين منظور به پيروي از پريدي (٢٠٠٤) تأثير صرفه هاي مقياس و تنوع محصول بر تجـارت خـارجي صنايع کارخانه اي ايران ارزيابي ميشود.
در اين قسمت ابتدا به شرح روش اندازه گيري صـرفه هـاي مقيـاس و تنـوع محصـول پرداختـه ميشود و سپس يافته هاي حاصل از برآورد معادله (٦) و برآورد رابطه عليت بين صرفه هاي مقياس و تنوع محصول با تجارت خارجي صنايع کارخانه اي ايران ارائه شده است .
Labra & Torrecillas (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي بررسي رابطه عليت بين متغيرهاي صرفه هاي مقياس و تنوع محصول با تجـارت خـارجي صنايع کارخانه اي ايران از آزمون عليت هشيائو١ استفاده ميشود.