خلاصه ماشینی:
"تحویل نگرفتن بعضی از فیلمهای جایزه گرفته در کن توسط کایه،آشکارا نمایانگر رجز خواندن مجله برای این جشنواره است(بهعنوان نمونه،رقصنده در تاریکی لارس فن ترییر یا در حال و هوای عشق ونگ کار-وای)و «کشف»های دههء 1990 این مجله(مثل نابخشوده کلینت ایستوود)بدجوری مایهء شرمندگی است،چرا که کارناوال اسکار برای اینجور فیلمها کافی به نظر میرسد و نیازی به مرحمت کایه دو سینما نیست.
در آخرین جدول ارزیابی فیلمها،مرد عنکبوتی سام ریمی بهعنوان یک فیلم پرفروش آمریکایی جای مناسبی دارد،ولی فیلم تجربهگرا و متفاوتی چون برگشتناپذیر از گاسپارنوئه که یکی از مهمترین فیلمهای سینمای فرانسه در سالهای اخیر است،با کلکسیونی از دایرههای سیاه(بهمعنای (تصویرتصویر) بیارزش)در ردهء بیستم این جدول بیستگانه قرار دارد!چیزیکه کایه دو سینمای این سالها به آن کمتر اعتنا کرده،بحث«تاریخ»است.
سینمای آمریکا به مدد رسانه و تبلیغات،سینمای اغلب نقاط دنیا را تسخیر کرده و از سوی دیگر،بیتوجهی کایه به فیلمهای زیبا،ارزان قیمت و موفق سینمای فرانسه (مثل پونت،جواهر کوچک ژاک دویون)،به جای تشویق سینمای جدید فرانسه،صرف تبلیغ بیجیره و مواجب(و شاید هم با جیره و مواجب مکفی)سینمای رایج آمریکا شده است."