چکیده:
در بازار رقابتی امروز ، بسته بندی یکی از موثر ترین ابزار های بازاریابی در جذب مشتریان و کمک به فروش محصولات به خصوص محصولات مصرفی است . بسته بندی محصول کارکردهای مختلفی اعم از حفاظت و نگهداری از محصول و جذب مشتری و کمک به فروش محصول را بر عهده دارد . از آنجایی که بسیاری از خریدهای مصرف کنندگان در فروشگاه ها به صورت برنامه ریزی نشده ، آنی و تحت تاثیر احساسات انجام می گیرد و با توجه به اینکه برخی از ویژگی های کالا مانند بسته بندی مناسب و زیبا می تواند باورهای خریداران در خصوص عملکرد کالا را تحت تاثیر قرار دهد، نقش بسته بندی در جذب مشتریان بسیار حایز اهمیت است.این پژوهش به روش کیفی و مطالعات کتابخانه ای و مشاهده ای انجام گرفته است و به بررسی این موضوع میپردازد که چه عواملی در طراحی بسته بندی محصولات از اهمیت جدی برخوردارند و در تصمیم خرید مصرف کنندگان میتوانند تاثیر داشته باشند.نتایج یافته های پژوهش نیز نشان میدهد که برای رسیدن به اهداف ارتباطی موثر، عناصر بصری و اطلاعاتی به همراه دانش روانشناسی مصرف کننده باید مورد توجه قرار بگیرد تا تولیدکنندگان پاسخ مصرف کننده به بسته های خود را درک کنند و طراحان گرافیک بتوانند بسته بندی هایی با قابلیت های بالا در فروش به بازار عرضه نمایند.