چکیده:
هدف پژوهش حاضر، سالمندی و نحوه پوشش مسائل مربوط به سالمندان در خانواده در کتابهای درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. در این پژوهش، 27 کتاب درسی دوره ابتدایی با روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سند بررسی گردید. تحلیل کیفی با یک سیستم اندازهگیری مبتنی بر ادبیات پژوهشی مربوط به آموزش سالمندی، شامل هفت موضوع اصلی نسبت توزیع جنسیت، نقش شخصیت، نقش حرفهای، ویژگیهای جسمی و فیزیکی، روابط بین نسلی، رهبری جامعه پیام قصد شده (درباره موضوع سالمندی) و 18 موضوع فرعی و تحلیل کمی با ارائه جداول فراوانی مبتنی بر تحلیل موضوعی انجام شد. یافتهها نشان داد کتابهای درسی دوره ابتدایی به اندازه کافی موضوع سالمند در خانواده را پوشش نمیدهد و به آموزش سالمندی کمتر پرداخته شده است و در این کتابها تصویر منفی از سالمندان نشان داده نشده است. به منظور بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به افراد سالمند و با توجه به تأکید اسناد بالادستی و بر اساس رویکردهای مطرح در رابطه با آموزش سالمندی، لازم است به حضور سالمند در خانواده و آموزش سالمندی در مدارس و کتابهای درسی دوره ابتدایی پرداخته شود و در پیام قصد شده برنامه درسی (درباره موضوع سالمندی) و افراد سالمند، باید بین عناصر متنی و بصری در کتاب درسی هماهنگی ایجاد شود. توجه به برنامه درسی آموزش سالمندی در دوره ابتدایی توصیه میشود.
The purpose of the present study was to elderly and how to cover the issues of the elderly in the family in elementary school textbooks 2021-2022. In this study, 27 elementary textbooks were studied using qualitative content analysis method using the document analysis method. Quality analysis with a measuring system based on elderly education literature, including seven main topics of gender distribution ratio, personality role, professional role, physical and physical characteristics, inter -generational relationships, leadership of the intentional message community (about aging subject) and 18 The sub -topic and a little analysis were performed by providing many tables based on subject analysis. The findings showed that elementary school textbooks do not cover enough elderly subject in the family and less elderly education has been addressed, and these books have not shown a negative picture of the elderly. In order to improve students' attitudes towards the elderly, and with the emphasis on upstream documents and based on approaches to elderly education, it is necessary to address the presence of the elderly in the family and the elderly education in schools and textbooks, and in the message of intention. The curriculum (about the subject of aging) and the elderly should be created between the textual and visual elements in the coordination textbook. It is recommended to pay attention to the curriculum of elderly education in elementary school.