چکیده:
واقعگرایی هستیشناختی دیدگاهی فلسفی نسبت به واقعیت و هستی است که موجودیت پدیدههای سیاسی و طبیعی را مستقل از کنشهای انسانی به طور عمومی و مشاهدهگران به طور خاص میداند. این مقاله میکوشد با استفاده از آموزههای حکیمان متعالیه وجود پدیدههای سیاسی را از طریق استنتاجات عقلی و برهانی بکاود. منظور از پدیدههای سیاسی در اینجا مفاهیم، سازهها و کنشهایی هستند که در آن سازهها روی میدهند. مدعای نویسنده آن است که پدیدههای سیاسی سایهای از وجود علم میباشند. در حکمت متعالیه علم وجودی مستقل و خارجی دارد و افراد با افزایش آگاهی سیاسی (که به صورت فرهنگ، تاریخ و هویت جمعی ظهور مییابد) وجود خود را ارتقا میدهند. از نتایج این مقاله آن است که در صورت اثبات مدعای مقاله واقعیت سیاسی با کل هستیشناسی حکمت متعالیه تطبیق مییابد و در نتیجه پدیدههای سیاسی با دیگر حقایق عینی موجود ارتباط مییابد و امکان بررسی هستیشناختی امور مورد بحث فراهم میآید. از دستاوردهای مهم این مقاله برای فلسفه علوم انسانی آن است که امکان طراحی بنیانهای فلسفی علوم انسانی بر اساس آموزههای حکمت متعالیه فراهم میآید.
The present study aims to explore the existence of political phenomena through rational and argumentative inferences, using the teachings of transcendent philosophy. The purpose of political phenomena are the concepts, structures, and actions in which those structures occur. The present study claims that political phenomena are a shadow of the existence of science. Science has an independent and external presence in transcendent wisdom, and individuals enhance their existence by increasing political awareness (which emerges in culture, history, and collective identity). The political reality is adapted to the whole ontology of transcendent wisdom by proving the research claim. As a result, political phenomena are related to other existing objective facts, and it is possible to examine the ontological issues in question. One of the essential achievements of the present research for the philosophy of humanities is that it provides the possibility of designing the philosophical foundations of humanities-based on the teachings of transcendent wisdom
خلاصه ماشینی:
اما منظور از «مجعول بالذات» بودن پدیدههای مورد بحث چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که مراد از مجعول بالذات بودن یک پدیده سیاسی آن است که با برساخته شدن آن پدیده چه چیزی در خارج موجود میشود که در مقابل دیگر اشیاء قرار میگیرد و فضای بیرون را اشغال میکند.
در اینجا به سه استدلال اشاره میشود که براساس آنها موجودیت خارجی و عینیت این پدیدهها اثبات شده است که عبارتند از: استدلال به وجود پدیده سیاسی پیش از پیدایش ما، استدلال به عدم تغایر وجودی میان کنش برساختن و پدیده برساختی و سرانجام استدلال به اینهمانی هستیشناختی غایت و وجود کنش در کنشهای دفعی.
A Comparative Analysis of Government Theory In the Thought of Mullah Ahmad Naraghi and Kashfi 1 Sadegh Karimi1, Sayyid Ali Reza Abtahi2, Abdolwahab Forati3 1.
com Abstract The purpose of the present study is an analytical comparison of the theory of government in the political thought of Mullah Ahmad Naraghi - as a jurist - and Seyyed Jafar Kashfi - as a mystic and philosopher - in the Qajar period.
thesis, Sadegh Karimi, Entitled: A Comparative Study of the Role and Position of the Leader in the Ideas of Seyyed Jafar Kashfi and Mullah Ahmad Naraghi, presented at the Islamic Azad University, Najafabad Branch.