خلاصه ماشینی:
"اگر بخواهم نام آنها را بر شمارم باید به فیلمسازانچون گریفیث،مورنائو،فورد،رنوار،درایر، روسلینی،ولز،میزوگوچی،گدار،کاساوتیس و در نهایت آکیرا کوروساوا اشاره کنم؛کسی که میتوان نامش را به عنوان سامورایی سینما در این فهرست جای داد.
البته قبلا به لطف فیلمهای میزوگوچی و ازو این سینما را کشف کرده بودیم،اما فکر میکنم قدرت ژرف فرمهایی که کوروساوا خلق کرده،با آن هیجان غافلگیرکننده و تأثیر فیزیکی تصاویرش،ما را به درک بهتر سینمای ژاپن و کشف زوایای ناشناخته آن رهنمون ساخت.
برعکس،با دیدن فیلمهای کوروساوا پی میبریم که او بر شکسپیر (سریر خون،آشوب)،گورکی(در اعماق)،داستایوسکی(ابله)،سینمای وسترن(هفت سامورایی،یوجیمبو،دژ پنهان،سانجورو)و فیلم نوار(در میان بهشت و جهنم،بدها در آسایش میخوابند)چنان تسلط عمیقی داشته که با تأثیر گرفتن از آنها،ولی با استفاده از قوانین خاص خودش،فرمهای تازهای مختص به خود خلق کره است.
این برای من افتخار بزرگی است که در یکی از فیلمهای کوروساوا ظاهر شدهام و شانس قرار گرفتن مقابل دوربین او را داشتهام."