چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در هدایت تحصیلی، شغلی دانش آموزان اول متوسطه دخترانه شهرستان سوادکوه با روش توصیفی زمینه یابی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه شهرستان سوادکوه به تعداد ۲۴۵ نفر که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد ۱۵۰ نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با ارایه نظرات افراد متخصص و صاحب نظر در امور آموزش استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی (جداول و نمودارها) و روش استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف ، آزمون t تک نمونه ای) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سه گانه فردی، اجتماعی، اقتصادی در هدایت تحصیلی، شغلی دانش آموزان اول متوسطه دخترانه شهرستان سوادکوه موثر می باشند.
خلاصه ماشینی:
در همین راستا پژوهش هایی انجام شده است : مرادی (١٣٩٢) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رضایت دانش آموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان ) به این نتیجه دست یافت که بین تناسب رشته تحصیلی با توانائی های دانش آموزان و رضایت آنان از انتخاب رشته اشان رابطه معناداری وجود دارد.
نظری(١٣٨٨)در تحقیقی تحت عنوان ارایه راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سیرجان به این نتیجه دست یافت که در میان عامل های موثر در انتخاب رشته ی دانش آموزان دختر علاقه و امکانات آموزشی از قبیل خوابگاه و مشکلات دوری از منزل ( بعد فردی ، اجتماعی) بیش ترین نقش را ایفا می کرد، اما در میان پسران اغلب درآمد حاصل از آن رشته (بعد اقتصادی) بیش ترین اهمیت را نشان داد.
جدول ٢: بررسی میزان تأثیر عوامل فردی در هدایت تحصیلی، شغلی دانش آموزان میانگین انحراف معیار t محاسباتی درجه آزادی t بحرانی مقدار احتمال 0/000 1/65 149 28/769 0/458 4/07 با توجه به داده های جدول فوق ، مقدار t محاسباتی (٢٨/٧٦٩) از مقدار t بحرانی (١/٦٥) بیشتر است .
جدول ٤: بررسی میزان تأثیر عوامل اقتصادی در هدایت تحصیلی، شغلی دانش آموزان میانگین انحراف معیار t محاسباتی درجه آزادی t بحرانی مقدار احتمال 0/000 1/65 149 13/56 0/692 3/76 با توجه به داده های جدول فوق ، مقدار t محاسباتی (١٣/٥٦) از مقدار t بحرانی (١/٦٥) بیشتر است .