چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود، تنگناها و نارسایی های زنگ تفریح از نظر دانش آموزان و معلمان بوده و به ارایه ی راهکارهایی برای بهبود مدیریت زنگ تفریح در مقطع تحصیلی راهنمایی در مدارس ناحیه سه کرج می پردازد.در این مطالعه ۲۵۷ دانش آموز(دختر و پسر) و ۵۶ نفر از معلمان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته نظرات دو گروه در چهار مقوله مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها آزمون های ناپارامتری تحلیل واریانس فریدمن و کروسکال والیس و آزمون یو من ویتنی به کار گرفته شد. نتایج بررسی نشان داد بین نظرات دانش آموزان و دبیران در مورد” نگرش و اهمیت زنگ تفریح” اختلاف معناداری مشاهده نشده است و هردو گروه زنگ تفریح را عاملی مهم در رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان تلقی می کنند.در حالیکه بین نظرات دو گروه از نظر “مدت زمان مناسب برای زنگ تفریح” و” شرایط و امکانات فیزیکی مدرسه” به هنگام زنگ تفریح در سطح تفاوت معناداری وجود دارد. این تفاوت در مورد “مدت مناسب زنگ تفریح” به این صورت بود که معلمان مدت زمان فعلی زنگ تفریح را بیش از دانش آموزان مناسب و کافی می دانند.در زمینه ی” شرایط و امکانات فیزیکی مدرسه” تفاوت بین نظرات دو گروه، بیانگر کمبود آشنایی معلمان از شرایط فیزیکی زنگ تفریح برای دانش آموزان است. نتایج هم چنین نشان داد که میزان آگاهی معلمان از نوع فعالیت های دانش آموزان در زنگ تفریح (تغذیه، بازی، محور صحبت و حضور در مراکزفرهنگی – تربیتی مدرسه) نسبی است و دانش آموزان خواستار توجه بیشتر معلمان به این مقوله اند.
خلاصه ماشینی:
نتایج هم چنین نشان داد که میزان آگاهی معلمان از نوع فعالیت های دانش آموزان در زنگ تفریح (تغذیه ، بازی ، محور صحبت و حضور در مراکزفرهنگی - تربیتی مدرسه ) نسبی است و دانش آموزان خواستار توجه بیشتر معلمان به این مقوله اند.
1 Pellegrini and Smith 2 unstructured 3 undirected 4 Mulrine 5 Pytel,Barbara شرایط فوق و نحوه نگرش مسئولین مدرسه به زنگ تفریح و اثرات آن ، سبب ایجاد نارضایتی های بسیاری در دانش آموزان می گردد به نحوی که آنان همیشه از زمان ناکافی زنگ تفریح برای تغذیه ، بازی و استراحت گلایه دارند.
طبق نتایج جدول ٦، در زمینه ی بررسی شرایط فیزیکی مناسب در مدرسه به هنگام زنگ تفریح از نظر دانش آموزان ، بالاترین رتبه به سوال ٨ و پایین ترین رتبه به سوال ١٣ اختصاص دارد به این ترتیب بیشتر دانش آموزان به وجود نیمکت یا سکویی در حیاط مدرسه برای نشستن به هنگام زنگ تفریح توافق دارند که میانگین رتبه ای بالاتری را نشان می دهد.
در بررسی نظر معلمان نسبت به مناسب بودن شرایط فیزیکی ، بالاترین رتبه به سوال ٩ و پایین ترین رتبه به سوال ٦ اختصاص دارد به این ترتیب بیشتر معلمان معتقد به ایمن و مناسب بودن سالن و راه پله مدرسه برای خروج دانش آموزان هنگام زنگ تفریح هستند که میانگین رتبه ای بالاتری را نشان می دهد.
com Jambor, Tom. 1999, Recess and social development [Online].
L. Clements, Ed, Elementary school recess: Selected readings, games, and activities for teachers and parents.
K. 1993, School recess: Implications for education and development.
1995, The Effects of Recess Timing on Children's Playground and Classroom Behaviors,American Educational Research Journal, v32 n4 p845-64.