چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی، غیردولتی و تیزهوشان شهرستان ساری، انجام پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی ۰۰–۱۳۹۹ برابر با ۱۸۶۰۶ نفر که مطابق با جدول کرجسی و مورگان (۱۹۷۰)، تعداد نمونه برابر ۳۷۷ نفر شد. برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب نوع مدرسه: دولتی، غیردولتی و تیزهوشان) استفاده شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی رسولی خورشیدی و همکاران (۱۳۹۸) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک متغیری (انوا)) در سطح معناداری ۰/۰۵=α انجام شد. یافته ها نشان داد میزان اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن در دانش آموزان مدارس تیزهوشان بیشتر از مدارس دولتی و غیر دولتی است. هم چنین، از نظر میزان اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن بعد از دانش آموزان مدارس تیزهوشان، دانش آموزان مدارس غیردولتی و در آخر دانش آموزان مدارس دولتی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، اشتیاق تحصیلی نوعی سرمایه گذاری روان شناختی و تلاش مستقیم برای یادگیری، فهمیدن و تسلط در دانش ، مهارت ها و هنرهایی است که فعالیت های تحصیلی را ارتقاء میدهد (لینن برینک و پینتریچ ٤، ٢٠٠٣)، هم چنین ، سبب مشارکت مؤثر در فعالیت های مدرسه ، شرکت در فعالیت های کلاسی، سازگاری با فرهنگ مدرسه ، رابطه مناسب با معلمان و سایر دانش آموزان میشود (شاری و همکاران ، ٢٠١٤).
به عبارت دیگر، از نظر آماری اختلاف معنیداری بین میانگین اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن (اشتیاق رفتاری، اشتیاق پویایی، اشتیاق خودسامانی، اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی) در دانش آموزان مدارس دولتی، غیردولتی و تیزهوشان وجود دارد.
جدول ٣، نتایج آزمون تعقیبی شفه جهت مقایسه میزان میانگین اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن (اشتیاق رفتاری، اشتیاق پویایی، اشتیاق خودسامانی، اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی) در دانش آموزان مدارس دولتی، غیردولتی و تیزهوشان را نشان میدهد.
جدول ٣: آزمون تعقیبی شفه (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣ نشان داد در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=α)، بین دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی، غیردولتی و تیزهوشان از نظر میزان میانگین اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن (اشتیاق رفتاری، اشتیاق پویایی، اشتیاق خودسامانی، اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی) اختلاف آماری معناداری وجود دارد.
لذا، میزان اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن در دانش آموزان مدارس تیزهوشان بیشتر از مدارس دولتی و غیردولتی است .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی، غیردولتی و تیزهوشان از نظر اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاس های آن (اشتیاق رفتاری، اشتیاق پویایی، اشتیاق خودسامانی، اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی) اختلاف آماری معناداری وجود دارد.