چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از رسانهها و جامعهپذیری بر رفتارهای زیستمحیطی در شهرهای ساری و جویبار میپردازد. تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که با استفاده از روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری افراد بالای 18 سال شهرهای ساری و جویبار در استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با متغیرهای مستخرج از تئوری ارزشهای اینگلهارت، الگوی رفتار محیطگرایانه کالموس و اجیمن به عنوان چارچوب تئوریک بوده است و میباشد است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. اعتبار ابزار از طریق اعتبار صوری مورد تائید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، با ضریب بالای 8/ 0 تائید شد. با توجه به نتایج به دست آمده، رفتار زیستمحیطی در نمونه هایی مورد بررسی دارای میانگین بالا بودند. بین جامعهپذیری و رفتار زیستمحیطی رابطه معنادار بهدست آمد. همچنین جامعهپذیری با ابعاد چهارگانه رفتار زیستمحیطی (رفتار مصرف انرژی، رفتار حفاظت از محیط زیست، رفتار زیستمحیطی در سفر و الگوی خرید زیستمحیطی) رابطه معنادار و مثبت داشته است و تبلیغات زیستمحیطی و استفاده از رسانهها تنها با بعد الگوی خرید زیستمحیطی رابطه معنادار دارد. متغیرهای مستقل،20 درصد از واریانس رفتار زیستمحیطی را تبیین میکنند. نوآوری مطالعه حاضر در استفاده از مطالعه تطبیقی رفتارهای زیستمحیطی بین دو شهر ساری و جویبار با روش کمی میباشد.
The present study investigates the effect of media use and socialization on environmental behaviors in the cities of Sari and Joibar. The research was descriptive-analytical which was conducted using a survey method. The statistical population was people over 18 years old in Sari and Joibar cities in Mazandaran province. Using the Cochran sample size determination formula, 400 people were determined as the sample size. Multi-stage cluster sampling method was used to select the samples. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with variables derived from Inglehart's theory of values, the pattern of environmental behavior of Kalmus and Ajigman as a theoretical framework. SPSS software was used to analyze the data. The validity of the instrument was confirmed by face validity and the reliability of the instrument was confirmed by Cronbach's alpha test with a coefficient above 0.8. According to the results, environmental behavior in the samples had a high average. There was a significant relationship between sociability and environmental behavior. Also, sociability has a significantand positive relationship with the four dimensions of environmental behavior (energy consumption behavior, environmental protection behavior, environmental behavior in travel and environmental purchasing pattern) and environmental advertising and media use only with the dimension of environmental purchasing pattern. It has a significant relationship. Independent variables explain 20% of the variance of environmental behavior. The novelty of the present study is the use of a comparative study of environmental behaviors between the two cities of Sari and Joibar with a quantitative method.
خلاصه ماشینی:
Received: 2020/10/26 Accepted: 2021/05/23 چکیده Abstract مطالعه حاضر به بررسی تأثیر استفاده از رسانه ها و جامعه پذیری بر رفتارهای The present study investigates the effect of and socialization on environmental behaviors in the cities of زیست محیطی در شهرهای ساری و جویبار میپردازد.
جامعه پذیری زیست محیطی یکی از موضوعات جدید و جذاب در حوزه مطالعات جامعه شناسی و به این معناست که نهادها و عوامل اجتماعی کردن و جامعه پذیری در جامعه ، از قبیل خانواده ، مدرسه ، رسانه ها و غیره تا چه میزان می توانند بر روی نگرش ، جهان بینی و در نهایت رفتار مردم تأثیر بگذارند و ارزش های محیط زیستی را درونی سازند(عبدالملکی و ساروخانی، ١٣٩٥: ١٤) رویه های جامعه پذیری به افراد می آموزند که چه نوع احساساتی را در برخورد با واقعیت های زیست محیطی بروز دهد.
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات دو متغیر استفاده از رسانه های ارتباط جمعی و جامعه پذیری بر رفتارهای زیست محیطی شهری است .
بنابراین سوال اصلی این است که استفاده از رسانه های ارتباط جمعی و جامعه پذیری چه تأثیری بر رفتارهای محیط زیستی در بین ساکنین شهرهای ساری و جویبار دارد؟ مبانی نظری چارچوب نظری در ارتباط با مباحث نظری باید به ارتباط رسانه و جامعه پذیری با رفتارهای زیست محیطی اشاره شود.
نتایج مطالعه آن ها نشان داد که بین متغیرهای آگاهی زیست محیطی، سبک زندگی و استفاده از شبکه های اجتماعی با رفتارهای زیست محیطی مسئولانه رابطه معنادار وجود دارد.