چکیده:
در این مطالعه، تأثیر استراتژی تجاری بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکتها بررسی شده است. برای اندازهگیری استراتژی تجاری، مدل اصلاحشدۀ یوان و همکاران (2018) با پنج بُعد، برای مسئولیتپذیری اجتماعی، شاخصهای اصلاحشدۀ یوان و همکاران (2018) و بهارمقدم و همکاران (1392) و برای متغیرهای میزان و پایداری سود تقسیمی از مطالعۀ بنلملی (2018) استفاده شد. شرکتهای نمونه با غربالگری منظم از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 تا 1398 انتخاب شدند. آزمون فرضیهها به کمک مدل رگرسیون چندمتغیره با اثرات ثابت اجرا شد. یافتهها نشان میدهند (1) باوجود رابطۀ خطی مثبت قوی بین مسئولیتپذیری اجتماعی با (میزان و پایداری) سود تقسیمی شرکت، رابطه غیرخطی بین آنها یافت نشد؛ بنابراین، این یافتهها بیانکنندۀ تأیید دیدگاههای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها است؛ (2) استراتژی تجاری، رابطۀ خطی منفی قوی با (میزان و پایداری) سود تقسیمی شرکت دارد. بهعبارتی شرکتهای پیرو استراتژی تجاری تهاجمی (تدافعی) سود کمتری (بیشتری) توزیع میکنند؛ (3) بین اثر تعاملی (استراتژی تجاری و مسئولیتپذیری اجتماعی) با (میزان و پایداری) سود تقسیمی شرکت رابطۀ خطی منفی قوی وجود دارد؛ اما رابطۀ غیرخطی معنادار برقرار نیست؛ ازاینرو، استراتژی تجاری، بیش از مسئولیتپذیری اجتماعی بر میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت تأثیر دارد.
This study investigates the effect of business strategy on the relation between social responsibility with the amount and stability of dividends. To measure the strategy, the modified Yuan et al. (2018) model is used with five dimensions. Corporate social responsibility (CSR) is determined by modified indicators of Yuan et al. (2018), and Bahar-Moghaddam et al. (2013). The variables of the amount and stability of dividends are calculated based on Benlemlih (2018). Samples are selected through regular screening on companies listed on Tehran Stock Exchange from 2013 to 2017 and multivariate regression models with fixed effects is used to test the hypotheses. Findings show that (1) despite the strong positive linear relation between CSR and (the amount and stability of) dividends, no nonlinear relation is found between them, so this approves corporate social responsibility thoughts. (2) The business strategy has a strong negative linear relation with the (amount and stability of) dividends, i.e., firms with aggressive (defensive) business strategy distribute lower (higher) dividends. (3) Interactive effect (strategy and CSR) has a strong negative linear relation with (the amount and stability of) dividends, but there is no significant nonlinear relation between them, therefor, the business strategy has a stronger effect on the amount and stability of firms’ dividends than CSR.