چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با هوش معنوی وهوش هیجانی معلمان بوده است . روش
تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل معلمان شهر تهران به تعداد ٥٠٠٠
نفر بود. نمونه آماری تحقیق را تعداد ٣٦٤ نفر تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب
شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است .پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (١٩٨٥)،
پرسشنامه هوش معنوی گلمن وهمکاران (١٩٨٩)،برای سنجش سلامت روانی از پرسشنامه (گلدبرگ و هیلر، ١٩٩٨) هم
چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS21
استفاده شده است . نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی با هوش معنوی وهوش هیجانی معلمان رابطه
معناداری وجود دارد.و نتایج فرضیه فرعی نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی درون گرا با هوش معنوی معلمان رابطه
معناداری وجود دارد. بین ویژگی های شخصیتی برون گرا با هوش هیجانی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج فرضيه اصلي نشان داد که بين ويژگي هاي شخصيتي با هوش معنوي وهوش هيجاني معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
و نتايج فرضيه فرعي نشان داد که بين ويژگيهاي شخصيتي درون گرا با هوش معنوي معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
چرا که آشنايي با وضع موجود ما را به اوضاع اميدوار مي سازد و يا ما را جهت بکارگيري روشهاي مناسب ، در جهت از بين بردن عوامل مخل سلامت روان و بکارگيري ابزارهاي مناسب در اين جهت ياري مي نمايد، سوال اصلي اين پژوهش اين است که آيا بين ويژگي هاي شخصيتي با هوش معنوي وهوش هيجاني معلمان رابطه معناداري وجود دارد؟ 1.
نتايج آزمون فرضيه فرعي اول نشان داد که بين ويژگيهاي شخصيتي درون گرا با هوش معنوي معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
يعني فرضيه فرعي اول تحقيق تاييد مي شود و ضريب همبستگي بين متغير مستقل (ويژگيهاي شخصيتي درون گرا) و متغير وابسته (هوش معنوي) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
يعني فرضيه فرعي اول تحقيق تاييد مي شود و ضريب همبستگي بين متغير مستقل (ويژگيهاي شخصيتي درون گرا) و متغير وابسته (هوش معنوي) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
نتايج آزمون فرضيه فرعي دوم نشان داد که بين ويژگيهاي شخصيتي برون گرا با هوش هيجاني معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
يعني فرضيه فرعي دوم تحقيق تاييد مي شود و ضريب همبستگي بين متغير مستقل (ويژگيهاي شخصيتي برون گرا) و متغير وابسته (هوش هيجاني)رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
يعني فرضيه فرعي دوم تحقيق تاييد مي شود و ضريب همبستگي بين متغير مستقل (ويژگيهاي شخصيتي برون گرا) و متغير وابسته (هوش هيجاني)رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.