چکیده:
مفاهیم معنویت و توسعه معنوی از هر دو دیدگاه مذهبی و سکولار مورد مداقه پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است، نوع نگاه انسان به مقوله معنویت است و اینکه معنویت در چه کنش و رفتاری نمود پیدا میکند. جوانان در جوامع قرن 21 بهشدت از طرف نهادهای دینی و همچنین در برخی از موارد، از طرف حکومتها و ساختارهای سیاسی مبتنی بر دین، رصد میشوند تا معلوم شود که معنویت در زندگی آنان تا چه اندازه رسوخ کرده و چه نوع معنویتی و با چه تعریفی مد نظر آنهاست. پژوهش کنونی بهدنبال مطالعه پدیدارنگارانه تجربیات و دیدگاههای دانشجویان از مفهوم معنویت (چیستی و چگونگی، امکان آموزشپذیری آن و همچنین ابعاد رفتاری یک فرد معنوی) است. میدان پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان است و مشارکتکنندگان 10 نفر از دانشجویاناند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق است. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج، دادهها در چهار طبقه توصیفی ابعاد معنویت، آموزشپذیری معنویت، عوامل تاثیرگذار بر آموزش معنویت و همچنین ویژگیهای افراد معنوی دستهبندی شدهاند. براساس انگارهها و تجارب دانشجویان، آمیخته بودن با انسانیت، هممسیری با عقل و منطق، فطری بودن و فرامادی بودن از جمله ابعاد معنویت است. همچنین خانواده، فرد، سیستم آموزشی و گروه دوستان نقش زیادی در شکل دادن به ابعاد معنویت در نزد افراد دارد.
Abstract: Concepts of spirituality and spiritual development in both religious and secular views have been studied by Humanities researchers. A significant amount of research relevant to both adults and teenagers, but recently spirituality and spiritual development of young children have been studying. What is important in this context, looking at the audience (people) to the subject of spirituality and that is what he sees in spirituality. In the 21st century, young people greatly monitored from religious institutions, as well as some of the government and religion-based political structures. Current research is the phenomenography study to survey the experiences and a perspective of students about the concept of spirituality (what, and how, it is possible education and spiritual aspects of a person's behavior). The populations of this research are graduate students the University of Kurdistan. Researchers selected some of this student by Criterion Sampling and try to explore the spirituality from their point of views based on their experience. Semi-structured interviews have been used to collecting of data. Based on the results four categories have given in: aspects of spirituality, the ability of spiritual education, factors affecting education, spirituality and spiritual characteristics of individuals classified.
خلاصه ماشینی:
(ايزدپناه و شاکرنژاد، ١٣٩٣) بر اساس پژوهش هاي انجام شده ، از منظر محققان دانشگاهي ، سؤالات کليدي در ارتباط با معنويت ، پرسش هايي از اين نوع اند که آيا معنويت يک امر ديني است يا غير ديني ؟ آيا مي توان بدون دين به معنويت رسيد؟ آيا منظور از مقوله دين گريزي اين 184 اســت که جوانان هيچ تجربه معنوي ندارند؟.
(باغگلي و ديگران ، ١٣٩٣) با عبور از دنياي قديم و ورود به دنياي مدرن ، با توجه به تجربه انســان غربي و بدبيني هايي که نسبت به کارآيي دين (به طور خاص دين مسيحيت ) در زندگي اينجا و اکنون بشر به وجود آمد، تقابل پنهان و آشکار رويکردهاي مبتني بر يافته هاي بشري و معارف ديني در مغرب زمين امري مشهود است (اينگلهارت و نوريس ، ١٣٨٧)، اما در دهه هاي پاياني همين قرن ، نقدهاي مطرح شده به مدرنيته و پذيرش ناتواني از سوي علمگرايان براي پاسخگويي به همه ابعاد وجودي انسان ، حذف کامل دين از زندگي انسان را با ترديد مواجه نمود.
جدول ٢: طبقات توصيفي و کدهاي استخراج شده در موضوعات مرتبط با معنويت طبقات توصيفي کدهاي استخراج شده آميخته بودن با مفهوم انســانيت ؛ هم مسيري با عقل و منطق ؛ درک طبقه توصيفي اول : ابعاد معنويت ارزش هاي زندگي ؛ خودشناسي و خداشناسي ؛ داراي چارچوب الهي ؛ فطري بودن ؛ جدايي از دين و مذهب ؛ فرامادي بودن طبقه توصيفي دوم : قابليت آموزش معنويت از طرق نظري و عملي امري قابل آموزش اســت ؛ معنويت معنويت ؟ قابل آموزش نيست طبقه توصيفي سوم : عوامل تأثيرگذار عامل خانواده ، خود فرد، سيســتم آموزشي (مخصوصا مربي )، گروه بر آموزش معنويت همسالان و رسانه ها طبقه توصاينفسين چمهعارنو:يويژگي هاي ويژگي هاي روان شناختي ؛ ويژگي هاي اجتماعي ؛ ويژگي هاي فردي ١.