چکیده:
ایران عصر مشروطه همسو با تحوّلات اجتماعی ـ اقتصادی و گذار از سنّت به تجدّد از نظر ادبی در کنار دیگر گرایشها، متأثّر از مکتب رمانتیسم است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی منظومههای «زهره و منوچهر» ایرجمیرزا و «ایرج و هوبره» قاسم لاربن آخرین منظومههای غنایی ادبیات کلاسیک فارسی را از منظر رمانتیسم بررسی نموده و به این سؤال پاسخ میدهد که کدام منظومه و با چه مؤلّفههایی به رمانتیسم گرایش دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلّفههای رمانتیسم با وجود همزمانی پیدایش آن در عصر مشروطه و این تصوّر که در زهره و منوچهر برجسته خواهد بود؛ در «ایرج و هوبره» نمود بیشتری دارد. رمانتیسم احساسی «ایرج و هوبره» با بیان آزادانة خواستهها در قلمرو اخلاق، نمود یافته و هیجان و احساسات منظومه با فراز و فرود داستان روایتی از عشق، شادی، غم، آرزو، تقاضا، بیتابی و تعجّب و شگفتی است. رمانتیسم اجتماعی با جنبة حماسی منظومه و اندیشههای ناسیونالیستی مرتبط است. شخصیّتهای اساطیری، سفرهای خیالی و بسامد استعاره نیز از مؤلّفههای رمانتیسم منظومة لاربن است.
Iran in the constitutional era, along with socio-economic developments and the transition from tradition to literary modernity, along with other trends, is influenced by the school of Romanticism. This descriptive-analytical method examines the poems of "Zohreh and Manouchehr" by Iraj Mirza and "Iraj and Hubare" by Qasem Larbon - the last lyrical poems of classical Persian literature - from the perspective of Romanticism and answers this question. Which system and with what components tends to romanticism? The research findings show that the components of Romanticism, despite its simultaneous emergence in the constitutional era and the idea that it will be prominent in Zohreh and Manouchehr;It is more prominent in"Iraj and Hubare".The emotional romanticism of "Iraj and Hubare" is expressed by the free expression of desires in the realm of morality, and the excitement and emotions of the system with the ups and downs of the story, a narrative of love, joy, sorrow, desire, demand, impatience and wonder. Social romanticism is related to the epic aspect of the system and nationalist ideas. Mythological characters, imaginary journeys, and the frequency of metaphor are also components of the romanticism of Larbon's system.
خلاصه ماشینی:
تحليل مؤلفه هاي مکتب رمانتيسم در منظومه هاي غنايي «زهره و منوچهر» ايرج ميرزا و «ايرج و هوبره » قاسم لاربن مريم سليمان پور١ ، *عارف کمرپشتي 2 ١ دانشجو کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي ٢ استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي بابل (نويسنده مسئول )* نويسنده مسئول : arefkamarposhti@gmail.
اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي منظومه هاي «زهره و منوچهر» ايرج ميرزا و «ايرج و هوبره » قاسم لاربن آخرين منظومه هاي غنايي ادبيات کلاسيک فارسي را از منظر رمانتيسم بررسي نموده و به اين سؤال پاسخ مي دهد که کدام منظومه و با چه مؤلفه هايي به رمانتيسم گرايش دارد؟ يافته هاي پژوهش نشان مي دهد مؤلفه هاي رمانتيسم با وجود هم زماني پيدايش آن در عصر مشروطه و اين تصور که در زهره و منوچهر برجسته خواهد بود؛ در «ايرج و هوبره » نمود بيشتري دارد.
از آنجا که مي توان جلوه هاي اين مکتب را در آثار ادبي مشروطه بررسيد، تأثيرپذيري «ايرج و هوبره » لاربن از «زهره و منوچهر» ايرج ميرزا جزء زيباترين منظومه هاي عصر مشروطه بررسي دو منظومۀ غنايي از منظر رمانتيسم را سبب شده است .
/ (١٤٠٠): بررسي صورخيال در منظومه هاي غنايي «زهره و منوچهر» ايرج ميرزا و «ايرج و هوبره » قاسم لاربن ، مجموعه مقالات نهمين همايش ملي متن پژوهي ادبي ، صص ٥٨٥-٥٦٣.
/ بررسي اشکال گفت وگو در منظومه هاي غنايي «زهره و منوچهر» ايرج ميرزا و «ايرج و هوبره » قاسم لاربن ، مجلۀ ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، دورة ١٧، شمارة ٢٥، صص ٥٣-٣٦.