چکیده:
قرآن آخرین کتاب آسمانی دارای ظاهر و باطن بوده و بر ساحت تفسیر و تأویل استوار شده است. افراد خاصی از علم تأویل بهرهمند هستند و جامعه بشری برای دستیابی به آن حقایق در جهت سیر تعالی نیازمند به ایشان میباشد. مکتب تشیع مصداق اتمّ آگاهان از علم تأویل قرآن را معصومان(ع) معرفی میکند و بر این باور است که دانش معصوم(ع) فراتر از علم عادی بوده و دارای مبادی الهی میباشد؛ زیرا متون دینی بر اتصال علم معصوم(ع) به خداوند دلالت دارد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال هست که انواع تأویلات اهل بیت(ع) در جزء 26 کدام است؟ بنابراین در این راستا روایات اهل بیت(ع) مربوط به جزء 26 قرآن که در تفاسیر روایی البرهان، نورالثقلین، صافی، قمی، الدرالمنثور، فرات کوفی و کنز الدقائق نقل شده است مورد بررسی قرار گرفت و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که از مجموع195 آیه در 6 سوره جزء 26، تعداد 25 آیه از تأویل برخوردارند که جمعاً 30 روایت تأویلی از اهل بیت (ع) در ذیل این آیات آمده است. از این 30 روایت، 25 روایت از نوع جری و تطبیق و از دستهی بیان مصداق مطلق، 3 روایت از نوع جری و تطبیق و از دستهی بیان مصداق عام و 2 روایت از نوع روایات باطنی میباشد و تأویلات باطنی درباره امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار، شعییان ائمه، دشمن ولایت آل محمد(ص)میباشند.
The Shiite school introduces the infallibles (AS) as examples of those who are aware of the science of interpreting the Qur'an, and believes that the knowledge of the Infallibles (AS) is beyond ordinary science and has divine principles; Because religious texts indicate the connection of infallible knowledge (AS) to God. This research seeks to find an answer to the question of what are the types of interpretations of the Ahl al-Bayt (AS) in section 26? Therefore, in this regard, the narrations of the Ahl al-Bayt (AS) related to part 26 of the Qur'an - which have been narrated in the commentaries of Al-Burhan, Noor al-Thaqalin, Safi, Qomi, Al-Daral-Manthur, Euphrates Kufi and Kanz al-Daqa'iq - were examined and described in a descriptive-analytical method. It turned out that out of a total of 195 verses in 6 suras, volume 26, 25 verses have interpretations, and a total of 30 interpretive narrations from the Ahl al-Bayt (AS) are given below these verses. Of these 30 narrations, 25 narrations are of the type of Jerry and adaptation and from the category of expression of absolute example, 3 narrations are of the type of Jerry and adaptation and from the category of expression of general example and 2 narrations are of the type of esoteric narrations and esoteric interpretations about Amir al-Momenin ( A) and the pure Imams, the Shiites of the Imams, are the enemy of the province of Al-Muhammad (PBUH).
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش در پي يافتن پاسخ به اين سوال هست که انواع تأويلات اهل بيت (ع ) در جزء ٢٦ کدام است ؟ بنابراين در اين راستا روايات اهل بيت (ع ) مربوط به جزء ٢٦ قرآن که در تفاسير روايي البرهان ، نورالثقلين ، صافي، قمي، الدرالمنثور، فرات کوفي و کنز الدقائق نقل شده است مورد بررسي قرار گرفت و با روش توصيفي- تحليلي مشخص شد که از مجموع ١٩٥ آيه در ٦ سوره جزء ٢٦، تعداد ٢٥ آيه از تأويل برخوردارند که جمعا ٣٠ روايت تأويلي از اهل بيت (ع ) در ذيل اين آيات آمده است .
دوره سوم عبارت « انزل الله » به صورت مطلق آمده و همه ي شرايع و احکامي را که خدا بر پيامبر نازل کرده شماره ۶ را شامل ميشود ولي در اين روايت کراهت داشتن آن چه درباره امام علي( عليه السلام ) بر پيامبر بهار و تابستان ١۴٠٠ ٢۶٢ نازل شده را به عنوان مصداق اتم آن معرفي ميکند؛ بنابراين تاويل در اين روايت از نوع جرح و تطبيق و از دسته ي بيان مصداق ميباشد.
عبارت « و مغفرة من ربهم » مطلق است و به طور کلي آمرزش پروردگار را بيان کرده است ولي در روايت مصداق اتم آمرزش براي کساني که به ولايت اميرالمومنين ( عليه السلام ) ايمان داشته باشد مطرح شده است ؛ بنابراين تاويل در اين عبارت از نوع جري و تطبيق و از دسته ي بيان مطلق ميباشد.