چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تخصصگرایی و شایستهسالاری در نظام اداریِ استان تدوین و به گونهای انجام شده است که ضمن شناخت آسیبها، راهکارهای اجرایی در جهت بهبود وضعیت ارائه شود. برای جمعآوری و تحلیل دادهها از روش کیفیِ نظریه دادهبنیاد استفاده شد که فرایند آن در سه مرحلهی کدگذاریِ باز، محوری و انتخابی انجام شده است. پس از 16 مصاحبه با صاحبنظران این، دادههای لازم گردآوری و تحلیل شد. بدین صورت که پس از طیِ فرایند مقایسه دادهها و مراحل سهگانه کدگذاری، 128 مفهوم اولیه در قالب 23 مقوله دستهبندی شدند. نتایج پژوهش در قالب یک مدل کیفیِ دادهبنیاد با محوریت «پیشرانهای شایستهسالاری در نظام اداریِ سیستان و بلوچستان» ارائه شد که مشتمل بر شرایط علّی (قابلیتهای متعدد بالقوه برای توسعه، اهمیت توسعهی استان در توسعهی ملّی، ساختار ویژهی قومی و مذهبی، بالا بودن شاخص فقر و محرومیت، مرزی بودن بخش عمدهای از مناطق استان)، پدیده محوری (شایستهسالاری در راستای توسعه پایدار)، راهبردها (اداری، سیاسی، اجتماعی)، عوامل مداخلهگر (فقر آموزشی، نگاههای قومی و مذهبی، عوامل محیطی و جغرافیایی، عوامل دولتی و نهادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی)، شرایط زمینهای (عوامل انسانی، عوامل محیطی، عوامل نگرشی) و پیامدها (بهرهبرداری مناسب از ظرفیتها، ارتقای تعامل و همگرایی اجتماعی، بهبود روند توسعهی ملّی، ایجاد امنیت پایدار، ارتقای اعتماد اجتماعی) میباشد.
Meritocracy and specialization play a key and decisive role in the developmental process of societies. This issue is more important in Sistan and Baluchestan province because, despite some extensive development capacities, due to some components, the development process is not in the necessary acceleration. Therefore, the present study has been compiled with the aim of designing a model of specialization and meritocracy in the administrative system of the province and has been done in such a way that while recognizing the damages, executive solutions are provided to improve the situation. The qualitative method of grounded theory is used to collect and analyze the data, the process with three stages of open, central and selective coding. After 16 interviews with experts in this field, the necessary data were collected and analyzed. Thus, after a continuous process of comparing the data and the three coding stages, 128 basic concepts were categorized into 23 categories. The results of the study are presented in the form of a qualitative model of database with the focus on "meritocracy in the administrative system of Sistan and Baluchestan" which includes: causal conditions (multiple potential for development, the importance of development in national development, special ethnic and religious structure, high index poverty and deprivation, borderline bulk of the province's regions), pivotal phenomenon (meritocracy for sustainable development), strategies (administrative, political, social), intervening factors (educational poverty, ethnic and religious views, environmental and geographical factors, government factors And institutional, cultural and social factors), contextual conditions (human, environmental, and attitudinal factors) and outcomes (utilization of capacity, promote interaction and social integration, improve the national development process, establishment of sustainable development, promote social trust).Meritocracy and specialization play a key and decisive role in the developmental process of societies. This issue is more important in Sistan and Baluchestan province because, despite some extensive development capacities, due to some components, the development process is not in the necessary acceleration. Therefore, the present study has been compiled with the aim of designing a model of specialization and meritocracy in the administrative system of the province and has been done in such a way that while recognizing the damages, executive solutions are provided to improve the situation. The qualitative method of grounded theory is used to collect and analyze the data, the process with three stages of open, central and selective coding. After 16 interviews with experts in this field, the necessary data were collected and analyzed. Thus, after a continuous process of comparing the data and the three coding stages, 128 basic concepts were categorized into 23 categories. The results of the study are presented in the form of a qualitative model of database with the focus on "meritocracy in the administrative system of Sistan and Baluchestan" which includes: causal conditions (multiple potential for development, the importance of development in national development, special ethnic and religious structure, high index poverty and deprivation, borderline bulk of the province's regions), pivotal phenomenon (meritocracy for sustainable development), strategies (administrative, political, social), intervening factors (educational poverty, ethnic and religious views, environmental and geographical factors, government factors And institutional, cultural and social factors), contextual conditions (human, environmental, and attitudinal factors) and outcomes (utilization of capacity, promote interaction and social integration, improve the national development process, establishment of sustainable development, promote social trust).
خلاصه ماشینی:
اين الگو مشتمل بر شرايط علّي (قابليت هاي متعدد بالقوه براي توسعه ، اهميت توسعه ي استان در توسعه ي ملّي، ساختار ويژه ي قومي و مذهبي، بالا بودن شاخص فقر و محروميت ، مرزي بودن بخش عمده اي از مناطق استان )، پديده محوري (شايسته سالاري در راستاي توسعه پايدار)، راهبردها (اداري، سياسي، اجتماعي)، عوامل مداخله گر (فقر آموزشي، نگاه هاي قومي و مذهبي، عوامل محيطي و جغرافيايي، عوامل دولتي و نهادي، عوامل فرهنگي و اجتماعي)، شرايط زمينه اي (عوامل انساني، عوامل محيطي، عوامل نگرشي) و پيامدها (بهره برداري مناسب از ظرفيت ها، ارتقاي تعامل و هم گرايي اجتماعي، بهبود روند توسعه ي ملّي، ايجاد امنيت پايدار، ارتقاي اعتماد اجتماعي) هستند.
نمونه هايي از سؤالاتي که در مصاحبه ها مطرح شده است بدين صورت بودند: روند شايسته سالاري و تخصص گرايي در ساختار اداريِ سيستان و بلوچستان داراي چه اهميتي است ؟ براي نهادينه سازيِ اين روند چه پيش ران ها و عوامل زمينه اي مورد نياز است ؟ راهبردهايي که براي بهبود اين ساختار بايد طراحي و اجرايي شوند داراي چه ابعاد و ويژگيهايي هستند؟ چه عوامل مداخله گري ممکن است فرايند اجراي راهبردهاي مذکور را تحت تأثير (مثبت يا منفي) قرار دهد؟ چنانچه راهبردهاي مشخص شده ، در جامعه ي مورد مطالعه به کار گرفته شوند، چه پيامدهايي در نظام اداري و به تبعِ آن ، توسعه ي پايدار استان خواهند داشت ؟ در پژوهش حاضر، براي ارتقاي اعتبار يافته ها، در مرحله ي شناسه گذاريِ باز به روش مقايسه ايِ پيوسته به تطابق هم گوني ميان اطلاعات و مقوله ها پرداخته شده و در مرحله ي شناسه گذاريِ محوري، بازبينيِ داده ها نسبت به مقوله ها انجام شد.