چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تطبیقی روشهای نوین آموزشی بود. برای این منظور علاوه بر معرفی روشها، به بررسی و مقایسه مزایا و معایب، برد آموزشی و کارایی و همچنین هزینه و فایده اقتصادی آنها در حوزه تعلیم و آموزش پرداخته شده است. روش انجام پژوهش، توصیفی است که با توجه به نوع پژوهش، یعینی بررسی تطبیقی، شامل چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و روش نمونهگیری هدفمند نظری است. نتایج عبارتانداز: ۱- روشهای آموزشی بسیار متنوع هستند و تمییز بین روشهای سنتی و نوین بسیار دشوار است؛ دراین پژوهش ۱۹ روش نوین آموزشی شناسایی و معرفی شدهاند؛ ۲- روشهای نوین آموزشی نسبت به انواع سنتی مزایای بیشتر و معایب کمتر دارند؛ ۳- بسیاری از روشهای نوین آموزش، برد آموزشی بالاتری نسبت به روشهای سنتی دارند و میتوانند به تعداد بیشتری از فراگیران آموزش دهند. همچنین روشهای نوین آموزشی بهخاطر استفاده از علم و تجهیزات نوین کارایی بالایی دارند؛ ۴- روشهای نوین آموزشی نسبت به روشهای گذشته نیاز به هزینه بیشتری دارند؛ اما در بسیاری از این روشها در صورت اجرای درست در بلندمدت هم نتایج و خروجی بهتری خواهد داشت و هم سرمایهگذاریها جبران شده و هزینه کلی آموزش کاهش پیدا میکند.
The purpose of this study is to identify and analyze the comparative methods of new educational methods. To this end, in addition to introducing the methods, the advantages and disadvantages, the educational scope and efficiency, as well as their cost and benefits in the field of education will be discussed and compared. The method of this research is a descriptive method which, the nature and type of research, which is a comparative study. The method of data collection in this research is library type and sampling method is purposeful theoretical. the results is: 1. Training methods are highly diverseand, it is very difficultto distinguish between traditional and new approaches; 2. New educational methods are more beneficial than traditional methods; 3. Many of the new methods of teaching have a higher the educational scope than traditional methods, and can be as numerous as learn more from learners. Also, new educational methods are effective in teaching; 4. New educational methods need to be more costly than past methods. but in many of these methods, if implemented in the long run, they will have better outcomes and outcomes, and the investments will be offset and the overall cost of training will be reduced.
خلاصه ماشینی:
مطابق اين تعريف شبيه سازي عبارت است از: رفتار طراحي مدلي از يک سيستم واقعي و انجام آزمايش هايي با اين مدل ، که با 1 Bakhsh et al 2 Contingency education 3 Internet of Things 4 Fliped Learning 5 Artificial intelligence (AI) 6 Gadanidis 7 Symbolic AI 8 Neural AI 2 Neural Networks 10 Simulation 11 Shanon هدف پي بردن به رفتار سيستم ، يا ارزيابي استراتژي هاي گوناگون براي عمليات سيستم صورت مي گيرد (کوپر و همکاران ، 1 ٢٠١٧: ٥٣٧).
براي اثربخش بودن يک دوره يادگيري ترکيبي، طراحان آموزشي و برنامه ريزان آموزشي و درسي هنگام طراحي اين دوره ها بايد اصول و قوانيني را مدنظر قرار دهند که شامل : طراحي ترکيب ؛ انعطاف پذيري 1 Cooper et al 2 Virtual learning (e- learning) 3 Rogage 4 Cognitive and metacognitive education 5 Apaydin an Hossary 6 Multimedia Teaching 7 Berk 8 Blended Learning زمان ؛ ترکيب رسانه ها و سبک هاي يادگيري؛ حمايت از فراگيران ؛ پشتيباني اجرايي؛ نوع و کيفيت محتواي يادگيري (ديژوبان و همکاران ، ٢٠١٨: ٣٧١).
جالب آن که در همين رابطه در آموزه هاي مذهبي و فرهنگ ديني ما نيز توصيه هاي فراواني وجود دارد به عنوان نمونه جمله معروفي از امام علي (ع ) بر سر زبان هاست که ايشان فرموده اند: "لا تفسرو اولادکم علي أدايکم فانهم مخلوقون 1 Mastery Learning 2 Block 3 Carroll 4 Barsuk et al 5 Exploration instruction 6 Researcher Training 7 Feng et al 8 Richard Suchman 9 Maker Education 10 Hsu et al لزمان غير زمانکم " يعني فرزندان خود را بر آن اساس که خود تربيت شده ايد تربيت نکنيد، که آنان تسلي ديگر و براي زندگي در دنياي ديگرند (رضايي، ١٣٩٤: ٢٣).