چکیده:
در میان برخی متکلمان اسلامی و غیرآن در خصوص مسالهی تاویل و جواز یا عدم آن مباحث مختلفی مطرح شده است. مساله پژوهش یافتن معنایی مشترک در خصوص تاویل و بیان راهکاری در پاسخ به شبهات پیرامون آن با روش تحلیلی و توصیفی است که در این راستا از محتوای منابع تفسیری، کلامی و حدیثی بهره گرفته شده است. بر این اساس مهمترین دستاورد پژوهش گویای آنست که با توجه به پیش فرضهای موجود در مسالهی تاویل و بیان دلایل منکران (ماموریت مسلمانان به اخذ معنای ظاهری آیات، خودداری سلف از تاویل صفات، لزوم عدم بیان از سوی خدا و رسول (ص)، عدم تبیین معیار، تفاوت مبنای طرفداران تاویل) و مدافعان آن (آیات مثبت تاویل، امتناع حمل صفات خدا به معانی ظاهری، احادیث دال بر جواز تاویل، امتناع برخی نصوص از اخذ معانی ظاهری)، با نقد و بررسی (نقضی و حلی) آنها و به رغم اختلاف نظرها در شمول تاویل در آیات، میتوان گفت که تاویل قرآن و حمل معنای آیات برخلاف معانی ظاهری آنها، در مصادیقی که حمل بر ظاهر کلام مستلزم مخالفت با محکمات قرآن، ضروری دین و ادله قطعی باشد، جایز و امکانپذیر است.
Among some Islamic and non-Islamic theologians, various issues have been raised regarding the issue of interpretation and permission or not. The problem of research is to find a common meaning regarding interpretation and expressing a solution in response to doubts about it by analytical and descriptive methods, in which the content of interpretive, theological and hadith sources has been used. Accordingly, the most important achievement of the research is that according to the existing presuppositions in the issue of interpretation and expression of the reasons for the deniers Explaining the criterion, the difference between the basis of the proponents of interpretation) and its defenders (positive verses of interpretation, refusing to carry the attributes of God in apparent meanings, hadiths indicating the permission of interpretation, refusing some texts from obtaining apparent meanings), criticizing them (refuting and resolving) and Despite the differences in the interpretation of the verses, it can be said that the interpretation of the Qur'an and carrying the meaning of the verses contrary to their apparent meanings is permissible in cases where carrying on the appearance of the word requires opposition to the courts of the Qur'an, religion and definite evidence.