چکیده:
قالی دستبافت ایران بهعنوان هنر بومی و ملی و متن فرهنگی جامعه، امروزه با مشکلات و چالشهای متعددی مواجه است. تبیین دلایل این مشکلات یا بخشی از آنها، علیرغم حضور این محصول فرهنگی در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شدهاست. نظریه عمل بوردیو یکی از مهمترین نظریات در حوزه جامعهشناسی هنر است که امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را فراهم آورده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان قالی مطابق با این نظریه، موضوع این پژوهش است. از آنجایی که قالی دستبافت شامل میدانهای متعدد است، بنابراین در این پژوهش سه میدان بازار (تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده)، طراحان و بافندگان، که بیش از سایر میدانها در قاب این نظریه و منظومه بوردیو نزدیک است، مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرارگرفته است. از این رهگذر، هنر قالیبافی و قالی دستبافت مطابق با مبانی نظریه کنش بررسی و تحلیل میشود. برخی از یافته-های پژوهش چنین است: از میان میدانهای قالی، میدان بازار از دایره وسیعتر برخوردار بوده و به بینش و نظر بوردیو در ارتباط با میدان و کنشگران و تلاش برای کسب قدرت و سرمایه نزدیکتر است. کنشگران این میدان ضمن تعلق داشتن به طبقه مرفه و برخوردار از انواع سرمایهها، در تلاش و رقابت و اعمال قدرت و خشونت نمادین با یکدیگر برای کسب سرمایه و منابع بیشتر هستند. کنشگران طراح و بافنده در زمره طبقات میانی و فرودست و محروم از سرمایهها و دیگر منابع هستند. در میدان طراحان و بافندگان ضمن تلاش بازیگران برای کسب سود، رقابت و قدرت نمادین شکل نمیگیرد. از این رو که
Iranian hand-woven carpet as a domestic and national art and cultural text of society is facing many problems and challenges today. Explaining the reasons of these problems or some of them has been less studied from sociological point of view despite the presence of this cultural product in social life. Pierre Bourdieu’s theory of action is one of the most important theories in the field of sociology of art, which has made it possible to analyze different areas of art. The analysis and attempt to formulate the field of carpets according to this theory is the subject of this research. Since hand-woven carpets encompass numerous fields, this study examines three market fields (large manufacturers and exporters), designers and weavers, which are closer than other fields within the framework of this theory and Bourdieu’s system. In this way, the art of carpet weaving and hand-woven carpets are studied and analyzed according to the principles of action theory. Some of the research findings are as follows: Among the carpet fields, the bazaar field has a wider scope and is closer to Bourdieu’s vision of the field and the actors and the pursuit of power and capital. The actors of this field belong to the wealthy class and have all kinds of capital, but they try and compete with each other and exercise symbolic power and violence to gain more capital and resources. Designers and weavers belong to the middle and lower classes and have no capital and other resources. In the field of designers and weavers, although the actors try to make profit, there is no competition and symbolic power. Hence, the type of class, the type of profession, and the position of these actors, and finally the amount of capital and income they earn, do not matter and do not correspond to the market class. Even if one recognizes the need to study the impact of other fields on carpets, it has been shown that the field of Iranian hand-woven carpets, depending on its size, is restless and opaque and does not have the necessary independence, the power to use force and conflict to distribute or balance the capital in all its own fields.
خلاصه ماشینی:
در اين نظريه وي معتقد است کنش ها و واکنش هاي بازيگران در عرصه اي به نام ميدان شکل ميگيرد و بازيگر براساس سرمايۀ خود (فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و نمادين ) و همچنين خصلت و عادت نهادينه شده ميتواند به انجام عمل و طرح راهبردي اقدام کند.
بر اين پايه ، نخست نظريۀ يادشده به همراه مفاهيم کاربردي آن يعني خصلت (عادت )، سرمايه و ميدان و در ادامه نيز ميدان توليد و دريافت اثر هنري، اثر هنري و منبع ارزش بخشي به آن ،قالي دست بافت ، هنري براي نمايش کارکردي خاص يا هنري خلاق و خودسالار، وميدان هاي قالي (بازار و کنشگران آن ، طراحان و بافندگان ) بررسي و تحليل ميشود.
«بورديو در نظريۀ خود با ارائۀ طرح نظريۀ کنش (١٩٦٨) براي سوژه ، قدرت عملي و راهبردي قائل ميشود و معتقد است کنش ها و واکنش هاي بازيگران در عرصه اي به نام ميدان شکل ميگيرد و بازيگران براساس سرمايۀ خود (فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و نمادين ) و خصلت و عادات نهادينه شده ميتوانند به انجام عمل و طرح راهبردي اقدام کنند» (نقيب زاده ، ١٣٨٥: ٣٦٦).
نتايج اين بررسي نشان ميدهد ميدان بازار قالي نسبت به ساير ميدان ها و عرصه هاي مرتبط با قالي دست بافت در زمرٔە طبقۀ بورژوازي و مرفه جامعه است که از سرمايه ها و منابع مختلف و نيز قدرت نمادين براي اعمال سليقه و خصلت هاي دروني خويش برخوردارند.