چکیده:
جوامع امروزی برای توسعهی فعالیتهای کارآفرینان نیازمند نهادینه نمودن فرهنگ کارآفرینی هستند. همچنین کارآفرینی به معنای استفاده از منابع بهمنظور بهرهگیری از فرصتها در جهت پیشرفت و توسعه است. ازآنجاییکه کارآفرینی باعث ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد رفاه و ثروت میشود، بنابراین بهمنظور بهرهمندی از کارکردها و مزایای آن، پیداکردن روشهای ایجاد بسترهایی برای کارآفرینی، امری حیاتی است. بازاریابی شبکهای یکی از اثربخشترین رویکردهای بازاریابی در سازمانهاست. از سویی نیز، ابزاری است که سازمان میتواند بدان وسیله به هدفهای بلندمدت خود دست یابد. شناسایی چالشها و فرصتهایی جهت کارآفرینی در این بستر بسیار ارزشمند است. پژوهش حول این موضوع گام کوچک اما اثرگذاری در حرکت جامعه به سمت کارآفرینی از طریق کسب مزیت رقابتی فروش بیشتر مبتنی بر تقویت بازاریابی شبکهای خواهد بود. این پژوهش با الگوگیری از فرآیند بازاریابی شبکهای، در صدد واکاوی آن در جهت ایجاد کارآفرینی است.
Today's societies need to institutionalize an entrepreneurial culture to develop the activities of entrepreneurs. Entrepreneurship also means using resources to take advantage of opportunities for progress and development. Since entrepreneurship creates employment, technology transfer, improves the quality of life and creates prosperity and wealth, so in order to benefit from its functions and benefits, finding ways to create a platform for entrepreneurship is vital. Network marketing is one of the most effective marketing approaches in organizations. On the other hand, it is a tool by which the organization can achieve its long-term goals. Identifying the challenges and opportunities for entrepreneurship in this context is invaluable. Research on this topic will be a small but effective step in moving society towards entrepreneurship by gaining a more competitive sales advantage based on strengthening network marketing. This research, by modeling the network marketing process, seeks to explore it in order to create entrepreneurship.