چکیده:
مسجد جامع وکیل شیراز بهعنوان شاخصترین بنای مذهبی دوره زندیه در تاریخ هنر و معماری اسلامی ایران شناخته میشود. ازجمله زیباترین و مستحکمترین مسجدی است که بعد از دوره صفویه در ایران ساختهشده است. این مسجد ازنظر ویژگیهای معماری و تزئینی میتواند مصداقی از تاریخ معماری این دوران باشد. با توجه به پیشینه ساخت مسجد وکیل میتوان دریافت که اجزای معماری این مسجد به سبب ساخت و پرداخت در دورههای مختلف در سبک تزئینات بهویژه درکاشیکاری، تفاوتها و شباهتهایی دارند. بر مبنای این پیشفرض این پژوهش به بررسی انواع نقوش گیاهی، طبقهبندی طرحهای تزئینی و بیان شباهتها و تفاوتهای میان این نقوش در تزئینات معماری مسجد وکیل شیراز میپردازد. روش تجزیهوتحلیل نتایج حاصل از دادههای این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهدکه نقوش گیاهی در فضاهای مسجد علیرغم تنوع و فراوانی ظاهری، دارای ویژگیهای مشترکی هستند و از الگوهای منسجم و مشابهی در طراحی پیروی میکنند.
Vakil Mosque of Shiraz is known as the most significant religious building of Zandieh period in the history of Islamic art and architecture of Iran and is one of the most beautiful and strongest mosque built in Iran after the Safavid period. This mosque, which has been renovated many times during its life history, can be considered as an example of the architectural history of this period in terms of architectural and decorative features. According to the history of construction of Vakil Mosque, it can be seen that the architectural components of this mosque have differences and similarities due to the construction and payment in different periods in the style of decoration, especially in tiling. Therefore, the existence of different styles in the plant decorations of the mosque is not far from the mind. Based on this premise, this study examines and recognizes the types of plant motifs, classifies decorative designs and expresses the similarities and differences of these motifs in the architectural decorations of Vakil Mosque in Shiraz. The method of analysis of the results of the data of this research is qualitative (descriptive-analytical). The results of this study show that plant motifs in mosque spaces, despite the apparent diversity and abundance, have common features and follow coherent and similar patterns in design.