چکیده:
مقاله حاضر به تأثیر برنامهریزی عصبی - کلامی بر متغیرهای مستقل خودمختاری و انگیزه فارسی آموزان غیر ایرانی میپردازد. برنامهریزی عصبی - کلامی به دیدگاهی اشاره دارد که در آن یک فرد یک سیستم کامل ذهن و بدن است. شیوه پژوهش بهصورت شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون میباشد. شرکتکنندگان بر اساس نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس و قابل مدیریت بودن انتخاب شدند اما به طور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. هدف از این تحقیق، پاسخ به این سؤال است که آیا تکنیکهای برنامهریزی عصبی - کلامی تأثیر چشمگیری بر خودمختاری و انگیزه دانشجویان دارند یا نه. تحلیلهای آماری شامل محاسبه میزان پایایی آزمون تعیین سطح، میانگین و انحراف معیار نمرات (آمار توصیفی) بوده و میزان اعتبار دو ارزیاب در مرحله آزمایشی و بخش مکالمه در پسآزمون با استفاده از آزمون پیرسون و طبق نرمال بودن پراکندگی محاسبه شد. در تحلیل فرضیه صفر، از منکووا برای بررسی تفاوتهای نمرات میانگین گروههای کنترل و آزمایشی در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. ابزار تحلیلهای آماری این تحقیق نرمافزار آماری SPSS (نسخه 25) بود. نتایج حاصله نشان میدهد که تکنیکهای برنامهریزی عصبی کلامی باعث بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیرایرانی میشوند. این تحقیق میتواند برای محققان، معلمان و زبانشناسان مفید باشد.
The present article dealt with the effect of neuro-linguistic programming on the independent variables of autonomy and motivation of foreign learners of Persian. Neuro-linguistic programming refers to a view in which a person is a complete system of mind and body. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test. Participants were selected based on non-random sampling, availability, and manageability, but were randomly assigned to control and experimental groups. The purpose of this study was to answer the question of whether neuro-linguistic programming techniques had a significant effect on students' autonomy and motivation. Statistical analyses included calculating the reliability of the level determination test, mean and standard deviation of scores (descriptive statistics) and the validity of the two assessors in the experimental stage and the conversation part in the post-test were calculated using Pearson test and dispersion according to normality. In the analysis of Hypotheses, MANCOVA was used to examine the differences in the mean scores of the control and experimental groups in the pretest and posttest. The tool of statistical analysis of this research was SPSS statistical software (version 25). The results showed that the Neuro-linguistic programming techniques could improve PFL learners’ levels of motivation and autonomy.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران بسياري خودمختاري و انگيزه را در کنـار برنامـه ريـزي عصـبي - کلامـي به طور جداگانه مطالعه کرده اند، يـا تـأثير برنامـه ريـزي عصـبي - کلامـي يـا خودمختـاري بر جنبه هاي متفاوت آموزش زبـان هـايي همچـون انگليسـي ماننـد توانـايي هـاي زبـان يـا توانايي هاي فرعي را بررسي کرده اند، اما پژوهش عملي درباره تأثير برنامه ريـزي عصـبي - کلامي صـرفا بـر دو مؤلفـه خودمختـاري و انگيـزه در ميـان فارسـي آمـوزان غيـر ايرانـي وجود ندارد؛ بنابراين پژوهش فعلي در تلاش براي حل اين خلا و به دنبال سـنجيدن تـأثير برنامه ريزي عصبي - کلامي بر دو مؤلفه مذکور يادگيرندگان زبان فارسـي بـه عنـوان زبـان خارجي است .
پيشينة پژوهش پژوهش هاي متعددي درباره تأثير برنامه ريزي عصبي - کلامـي بـر خودمختـاري و انگيـزه يادگيرندگان غيرفارسي زبان توسط پژوهشگراني نظير گاردنر(Gardner) (١٩٨٥)، کروکس و اشــميت (Schmidt &Crookes, ) (١٩٩١)، دوک Dweck) ((٢٠٠٠)، درنيــه (Dorniye) (٢٠٠١)، پاژارس و شانک (Schunk &Pajares ) (٢٠٠٦) ، زيمرمان و کليري Zimmerman) (Cleary & (٢٠٠٦)، کاپاآيـدين (Capa-Aydin) (٢٠٠٩)، زي و کـومن (Koomen &Zee ) (٢٠١٦)، اسـکالويک و اسـکالويک (Skaalvik &Skaalvik ) (٢٠١٧) ، چـالوب (Challob) (٢٠٢١) به عمل آمده است که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي کنيم : زيمرمان و کليري (٢٠٠٦) در پژوهش خـود نشـان دادنـد کـه خودمختـاري بـه طـرز چشم گيري بر عملکرد شخصي آکادميک تأثيرگذار است .
از سوي ديگر در اين تکنيک مدرس با روش هاي خاص برنامه ريزي عصبي -کلامي به منابع مثبتي که فراموش شده اند دست مي يابد و از آنها براي تغيير در يک وضـعيت روحـي منفي مانند افسردگي ، استرس ، ترس و ديگر احساسات منفي احتمالي نسـبت بـه يـادگيري زبان استفاده مي کند.