چکیده:
هدف از پژوهش حاضر به بررسی نقش مشاوران در سلامت اجتماعی و سواد سلامت دانش آموزان دوره ابتدایی با تاکید بر شبکه های مجازی می باشد روش پژوهش حاضر از نوع کمی می باشد جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان دلفان می باشد . با استفاده از جدول مورگان تعداد 380 نفر از افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر از نوع روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. در این پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی دادهها و اطلاعات موردنیاز جمعآوری گردید. در بخش مبانی نظری، ادبیات و پیشینه تحقیق از روش کتابخانهای و منابع الکترونیکی، اینترنت و... و بهمنظور بررسی نقش مشاوران در سلامت اجتماعی و سواد سلامت دانش آموزان دوره ابتدایی با تاکید بر شبکه های مجازی از پرسشنامه محقق ساخته 60 سوالی و از طیف 5 گزینه ای لیکرت می باشد . نتایج جدول 8-4 نشان میدهد، ضریب همبستگی پیرسون محاسبهشده (411/0) در سطح خطای 01/0=α معنیدار است (01/0>sig)بنابراین چنین استنباط میشود که با اطمینان بالای 95 درصد بین سلامت اجتماعی ، سواد سلامت ، سرمایه فرهنگی ، سن ،جنسیت ،تحصیلات، رابطه متوسطی وجود دارد؛ بر این اساس فرضیه فوق مورد تائید قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
بخش پنجم/دانستن و بهکارگیری تکالیف و حقوق سلامت: تکالیف افراد درجامعه برای ارتقای سلامت دو چیز است: ارتقای سواد سلامت خود (مطابق موارد بالا) مشارکت در جامعه به منظور افزایش سواد سلامت و توانمندسازی، افزایش رضایت و سطح سلامت فردی، افزایش حمایت اجتماعی و همیاری و کمک به همنوعان و خیر رساندن به عنوان یک رفتار معنوی لذا این پژوهش در پنج فصل تنظیم شده است فصل اول با عنوان کلیات پژوهش که شامل بیان مسئله اهمیت ضرورت موضوع و اهداف پژوهش در اهداف کلی و اهداف جزئی می باشد فصل دوم با عنوان ادبیات و پیشینه پژوهش شامل پیشینه پژوهشی مبانی نظری تعاریف اصلاحات اساسی چارچوب نظری فرضیات و مدل تحقیق است در فصل سوم به عنوان روش شناسی پژوهش که خودش شامل نور پژوهش جامعه آماری حجم نمونه روش نمونه روش گردآوری دادهها روایی و پایایی پرسشنامه ها متغیرها فنون تجزیه و تحلیل داده ها و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها نباشد در فصل چهارم به عنوان تجزیه و تحلیل داده ها شامل یافته های توصیفی و استنباطی و نهایتاً در فصل پنجم تحت عنوان بحث و نتیجه گیری که شامل خلاصه یافتهها نتیجهگیری پیشنهادات پژوهشی اجرایی ارائه میشود(رئیسی ، 1390 : 59) بیان مساله سواد سلامت 1 مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی است که تعیین کننده انگیزه و توانایی افراد برای بدست آوردن و دسترسی به اطلاعات، درک و استفاده از آنها برای ارتقا و حفظ مناسب سلامت افراد است (قاسمی ، 1383 :58) سواد سلامت، طیفی از مهارتها و منابع مرتبط با توانایی پردازش اطلاعات مرتبط با سلامت و نگرانی عمده متخصصان سلامت و مقامات است.