چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر انگیزش و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر چمستان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه های پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شده بود، عبارت بودند از: مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (۱۹۹۲) و مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984)- نسخه ی دانش آموز (PASS). برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین های نمرات انگیزش و تعلل ورزی تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). بنابراین، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) یک روش موثر در افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران (نویسنده مسئول) چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر انگیزش و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
J Murakami, J Elhai, Levine, O’Brien & Armour Butler, Boden, Olino, Morrison & Heimberg Hofmann& Gómez Brandy, Michael, Veronica & Kristen Carroll, K.
بعد از اتمام شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) برای گروه آزمایش، هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه هایی که جهت سنجش متغیر وابسته (انگیزش تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی) به عنوان پیش آزمون داده شده بود، مجدداً پس آزمون گردیدن > 1-3.
» جهت بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر مولفه های انگیزش تحصیلی، از آزمون تحليل کوواریانس چند متغیری استفاده شده است.
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات پس آزمون مولفه های انگیزش تحصیلی در دو گروه همان طوري که در جدول 3 نشان داده شده است، بين ميانگين هاي نمرات انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی شركت كنندگان برحسب عضويت گروهي (گروه آزمايش و کنترل) در مرحله پس آزمون، تفاوت معناداري وجود دارد (01/0P فرضیه دوم: «شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان موثر است.
» جهت بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر مولفه های تعلل ورزی تحصیلی، از آزمون تحليل کوواریانس چند متغیری استفاده شده است.
Emotional clarity and attention to emotions in cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder.