چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگویی برای دانشمحوری در دانشگاه با روش تحقیق آمیخته است. در مرحله نخست، مؤلفههای دانشمحوری در دانشگاه با تحلیل محتوای دادههای حاصل از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته با 16 نفر از متخصصان حوزه دانشمحوری، شناساییشده است. سپس این مؤلفهها با روش گروه کانونی مورد اعتبار یابی قرار گرفت. در مرحله دوم، الگوی ارائهشده در مرحله کیفی بهصورت کمی آزمون شد. جامعه آماری این بخش تحقیق شامل 207 نفر از مدیران دانشگاه تهران بود که با نمونهگیری تصادفی ساده، 134 نفر از ایشان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای برازش الگو از معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS استفاده شد. یافته های بخش کیفی پژوهش نشان میدهد که دانشمحوری در دانشگاه دارای 8 مؤلفه اصلی و 28 زیرمؤلفه است. مؤلفههای اصلی دانشمحوری در دانشگاه عبارتاند از: فرایند مدیریت دانش، راهبرد حامی دانشمحوری، ساختار حامی دانشمحوری، محیط حامی دانشمحوری، فرهنگ حامی دانشمحوری، دانشگران، مدیریت حامی دانشمحوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات حامی دانشمحوری. تحلیل کمی بهمنظور برازش الگوی پیشنهادی برای دانشمحوری در دانشگاه نشان میدهد که الگوی شناساییشده برازش مطلوبی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ برای دانشمحوری دانشگاه نیاز است به همهی هشت مؤلفه دانشمحوری توجه شود و همچنین نتایج نشان میدهد که مؤلفه مدیریت حامی دانشمحوری از مؤلفههای دیگر بر دانشمحوری دانشگاه تأثیر بیشتری دارد.
The main purpose of the present research is to design a model knowledge-based for university through a mixed research method. In the first stage, the knowledge-based components of the university have been identified by analyzing the content of the data derived from the semi-structured exploratory interview with 16 experts in the field of knowledge. Then these components were validated by the focus group method. In the second stage, the proposed model was tested quantitatively in the qualitative stage. The statistical population of this research was 207 managers of Tehran University. By simple random sampling, 134 of them were selected as samples. Structural equations and PLS software were used to fit the pattern. The findings of the qualitative section of the research show that knowledge of the university has 8 main components and 28 sub-components. The main components of knowledge at the University include: Knowledge Management Process, knowledge-based Support Strategy, Knowledge Based Support Structure, knowledge-based Support Environment, knowledge-based Support Culture, knowledge-based Support Management, Knowledge-Based Support Management, Knowledge-Based Support Information Technology and Communication. A quantitative analysis in order to fit the proposed model f Conclusion: The results of the research show that for knowledge-based of the university, should be considered all eight components of knowledge-based.
خلاصه ماشینی:
در مرحله نخست ، مؤلفه هاي دانش محوري در دانشگاه با تحليل محتواي داده هاي حاصل از روش مصـاحبه اکتشـافي نيمه ساختاريافته با ١٦ نفر از متخصصان حوزه دانش محوري که در زمينـه دانـش محـوري اثـر علمـي و پژوهشـي داشتند، شناسايي شده است .
اعتبار الگوي ارائه شده براي دانش محوري در دانشگاه به چه ميزان است ؟ ادبيات و پيشينه سازمان /دانشگاه دانش محور پيشينه شناسي تحقيق در بررسي پژوهش هاي مختلفي که در ارتباط با دانش محور شدن سازمان ها انجـام شـده است ، ميتوان پي برد که عناصر و مؤلفه هاي اصـلي دانـش محـور شـدن در پـژوهش هـاي 1.
Sharimllah مختلف متفاوت است و هريک از صـاحب نظـران و پژوهشـگران بـه الگوهـاي کـم وبـيش متفاوتي اشاره کرده اند که به پراستنادترين آن ها در منابع علمي اشاره ميشود: نئاگو (٢٠٠٨) در پژوهشي، الگويي براي شناسايي و ارزيابي سازمان هاي دانش محور با توجه به شش بعد؛ منابع انساني به عنوان کارکنان دانش ، ساختار سازماني، فرهنگ سازماني، فرايند ايجاد دانش ، مديريت و فناوري اطلاعات تهيه کرده است .
Journal of Knowledge Management, Vol. 1 ISS,1.
Knowledge wins in the new economy, Information Management Journal, 36 (2).
Journal of Knowledge management, Vol. 72, No. 2,PP.
Implementation of an Integrated Management System: Quality-Information Security in an Industrial Knowledge-Based Organization.
Managing The Knowledge-Based Organization, Technology Analysis & Strategic Management, Vol Q, Issue o, p.