چکیده:
این پژوهش به قابلیت اجرای نظریه مسئولیت حمایت مبتنی بر قاعده فقهی «تألیف قلوب» پرداختهاست. در پاسخ به این پرسش اصلی که «قلمرو کاربست مبنای تألیف قلوب در نظریة مسئولیت حمایت چه میزان است؟» این فرضیه مطرح شد که «نظریه مسئولیت حمایت، مستنبط از قاعده فقهی تألیف قلوب، میتواند مبنای حقوقی مناسبی برای جامه عمل پوشاندن به موازین حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی باشد.» موضوع پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی در سه ساحت تبیین گردید. نخست به امکان شناسایی اصل نظریه مسئولیت حمایت مبتنی بر مبنای تألیف قلوب در دو محورِ «امکان شناسایی نسبت مفهومی با تألیف قلوب» و «امکان شناسایی قابلیت کاربست تألیف قلوب در عصر غیبت» پرداخته شد. سپس با رویکرد تقلیلگرا و تعمیمگرا، که قائل به شمولیت عنوان مؤلفه قلوبهم نسبت به کفار و مسلمانان است، افراد مشمول مسئولیت حمایت مبتنی بر مبنای تألیف قلوب و قلمرو این مسئولیت مورد شناسایی قرار گرفتند. در ساحت سوم پژوهش کاربست قاعده تألیف قلوب در دکترین مسئولیت حمایت و مراتب اجرای نظریه بحث و بررسی گردید و در ادامه، ضمن تطبیق مراتب مسئولیت حمایت ـ که شامل مسئولیت پیشگیری، مسئولیت واکنش و مسئولیت بازسازی میشود ـ با احکام و عناوین فقهی و شرعی متعدد، مطابقت دو مبنای موضوع تحقیق از حیث راهبردنگاری سلسلهمراتبی به اثبات رسید.
This research has dealt with the ability to implement the theory of protection responsibility based on the jurisprudential rule of "Uniting the Hearts". In answer to the main question, "What is the scope of application of the basis of the uniting the hearts in the theory of protection responsibility?" It was hypothesized that "the theory of the responsibility of protection, based on the jurisprudential rule of the uniting the hearts, can be a good legal basis for the implementation of the human rights standards of the Islamic Republic of Iran in foreign policy." The subject of the research was explained in three areas using descriptive-analytical method. First, it was possible to identify the principle of the theory of responsibility based on the uniting the hearts in the two axes of "the possibility of identifying the conceptual relationship with the uniting the hearts" and "the possibility of identifying the applicability of authorship in the absence". Then, with a reductionist and generalist approach, which considers the inclusion of the title of component of their hearts in relation to infidels and Muslims, individuals subject to the responsibility of protection based on the uniting the hearts and the territory of this responsibility were identified. In the third area of the research, the application of the rule of uniting the hearts in the doctrine of responsibility of protection and implementation of the theory was discussed and then, while applying the levels of responsibility of protection - which includes responsibility of prevention, responsibility of reaction and responsibility of reconstruction - with jurisprudential rulings and titles. Numerous Shari'a proved the agreement of the two bases of the research subject in terms of hierarchical strategy
خلاصه ماشینی:
در پاسخ به اين پرسش اصلي که «قلمرو کاربست مبنـاي تـأليف قلـوب در نظريۀ مسئوليت حمايت چه ميزان است ؟» اين فرضيه مطـرح شـد کـه «نظريـه مسـئوليت حمايت ، مستنبط از قاعده فقهي تأليف قلوب ، ميتواند مبناي حقوقي مناسبي بـراي جامـه عمل پوشاندن به موازين حقوق بشري جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي باشـد.
در ساحت سوم پژوهش کاربست قاعده تأليف قلوب در دکترين مسئوليت حمايت و مراتـب اجراي نظريه بحث و بررسي گرديد و در ادامه ، ضمن تطبيق مراتب مسـئوليت حمايـت ـ که شامل مسئوليت پيشگيري، مسئوليت واکنش و مسئوليت بازسازي ميشود ـ با احکام و * دکتراي تخصصي فقه و مباني حقوق اسلامي ، پرديس فارابي (دانشگاه تهران )، قـم ، ايـران .
٢- «امکان شناسايي اصل » نظريه مسئوليت حمايت مبتني بر مبناي تأليف قلوب مبتني بر ديدگاه برخي از حقوق دانان مسلمان ، نظريه مسئوليت حمايت ، به عنوان هنجاري متأخر در حقوق بين الملل ، با آموزه هاي اسلامي بيگانه نيست و دين مبين اسلام با تأکيـد بر کرامت انساني و تدارک برنامه اي جامع براي هدايت و سعادت دنيوي و اخروي، موضوع حمايت از مظلوم را سرلوحۀ برنامه هاي خود قرار داده و راهکارهـاي متعـدد جامـه عمـل پوشاندن به اين راهبرد را تشريع کرده است (حبيـب زاده ، ١٣٩٥، ص .
مطابق اين استدلال ، شناسـايي و کاربسـت نظريـه مسـئوليت حمايت در سياست خارجي دولت اسلامي مبتني بر مبناي فقهي تأليف قلوب بلامانع است .