چکیده:
در انتخابات سال 1392 برای دومین بار، مناظرههایی ترتیب داده شد که در آن انتقادات جنجالی مطرح گردید؛ ازاینرو تحقیق حاضر به بررسی امواج سیاسی- رسانهای ایجادشده از مناظرهها این انتخابات پرداخته است. هر مناظره بازتاب خاصی در رسانههای خبری دارد و تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل محتوای کمی و کیفی به دستهبندی اخبار منبعث از هر مناظره، با درنظرگرفتن معیارهایی همچون میزان پوشش خبری، میزان پراکندگی زمانی پوشش در چند رسانه مختلف، میپردازد؛ که موضوعات مطرحشده در روزنامهها دستهبندیشده در قالب موج سیاسی نامگذاری شدند. امواج سیاسی بهتبعیت از ولفسفلد در مدل نظری سیاست-رسانه-سیاست در ابتدا در محیط سیاسی (در اینجا همان عرصه مناظره) آغاز میشوند، در رسانهها با پوشش گسترده و طرح داستانهای مختلف خبری شکل میگیرند و ضمن التهاب در فضای سیاسی، با واکنش و تغییرات در محیط سیاسی پیگیری میشوند. در تحلیل امواج شناساییشده نیز این منطق در نظر گرفته شد تا بتوان امواج بهطور عمیقتری بررسی شوند. در این دوره از انتخابات بازتاب تمامی مناظرهها بهصورت جداگانه در 14روزنامه از دو جناح دنبال شد؛ در این انتخابات امواج «اعتراض به شیوه برگزاری مناظره»، «فضای امنیتی» و «چالشهای سیاسی» ایجاد شد.
In the 2013 elections, for the second time, debates were held in which controversial criticism was raised; Therefore, the present study examines the political-media waves created by the debates in this election. Each debate has a special impact on the news media, and the present study uses quantitative and qualitative content analysis to categorize the news from each debate, taking into account criteria such as the amount of news coverage, the time distribution of coverage in several different media; The issues raised in the newspapers were classified as political waves. Political waves, following Wolfsfeld in the theoretical model of politics-media-politics, first begin in the political environment (here the same arena of debate), are formed in the media with extensive coverage and storytelling, and while inflamed in the political space, with reaction and Changes in the political environment are being pursued. In the analysis of the detected waves, this logic was considered so that the waves could be examined more deeply. In this election period, the reflection of all the debates was followed separately in 14 newspapers from two factions; The election sparked "protests over the way debates were held," "security space," and "political challenges.
خلاصه ماشینی:
موضوعات اشاره شده در روزنامه ها پس از مناظرە اول ۱۳۹۲ 128 نظر به جدول ۱، مبحث «اعتراض به شيوە برگزاري مناظره » به موضوع داغي بدل شده و در بررسي ها مشخص شد که ۳۱ مقاله (گزارش ) در تمامي روزنامه ها در اين زمينه نگاشته شد؛ درنتيجه ، مي توان ادعا کرد که اين مسئله به موج رسانه اي بدل شد و با وسعت بسيار زياد، در طي روزهاي پس از مناظرە اول ، به بحث داغ روزنامه ها و محافل خبري بدل شد .
تعداد مقالات هر روزنامه در خصوص مناظرە سوم ۱۳۹۲ اگر موضوعات مطرح شده در رسانه ها بر اساس تعداد بررسي شوند (جدول ۵)، مشخص مي شود که موضوعاتي از قبيل «چالش هاي سياسي » (۱۳ اشاره )، «پروندە هسته اي » (۸ اشاره )، «حادثه کوي دانشگاه » (۵ اشاره ) و «دستگاه ديپلماسي » (۲ اشاره ) بيشترين پوشش خبري را در أن روزها به خود اختصاص مي دهند (نمودار ۱۰) .
موضوعات اشاره شده در روزنامه ها پس از مناظرە سوم (۱۷ خرداد) (به تصویر صفحه رجوع شود) موضوع مطرح شده عناوين روزنامه هاي اشارهکننده (تخارردياخ ) تعداد جمع فرهنگ مناظره اعتماد ۱۸ ۱ ۱ پايبندنبودن اصلاح طلبان به قانون جوان ، رسالت ۱۸ ۲ ۲ بي توجهي اصلاح طلبان به اقوام رسالت ۱۸ ۱ ۱ قانون ۱۸ ۱ سرهنگ نيستم يک حقوق دانم ۲ جوان ۲۱ ۱ دستگاه ديپلماسي رسالت ، شرق ۱۸ ۲ ۲ قانون ، شرق ۱۸ ۳ حادثه کوي دانشگاه تهران مردمسالاري ۱۹ ۱ ۵ جوان ۲۰ ۱ تصفيه سياسي سازمان ها رسالت ۱۸ ۱ ۱ بدنامي ايران در قبال همراهي با غرب رسالت ۱۸ ۱ ۱ اينترنت و فضاي مجازي دنياي اقتصاد ۱۸ ۱ ۱ انتقادات از احمدي نژاد دنياي اقتصاد، سياست روز ۱۹ ۲ ۲ جوان ۱۸ ۱ افشاي اطلاعات محرمانه ۲ قانون ۲۰ ۱ اشتباه هاي عارف رسالت ۱۸ ۱ ۱ رسالت ۱۸ ۱ استفاده از نام چهره هاي سياسي ۲ جوان ۲۱ ۱ جمع کل ۴۹ 138 (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ۱۰.