چکیده:
در سالهای اخیر تأثیر گسترده فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان (CSR) بر روی ذینفعان، باعث توجه مدیران و رهبران به بحث CSR و رفتار و نگرش کارکنان شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای CSR بر کارکنان، با استفاده از رویکرد فرا تحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی، و از نظر نوع دادهها کمّی است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، و تحقیقات چاپشده در مجلات علمی- پژوهشی میباشد که در طول سالهای 1389 الی 1400 در داخل و خارج از کشور انجام شده است. تعداد 79 تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی - هدفمند که ملاکهای درون گنجی را داشتند بهعنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیلشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار CMA2 (محاسبه اندازه اثر) انجام شد. از میان 18 متغیر شناساییشده، 3 متغیر (17/0درصد) دارای اندازه اثر زیر 3/0 بوده و تعداد 8 متغیر (44/0 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 بوده و همچنین تعداد 7 متغیر (39/0 درصد) اندازه اثر بالای 5/0 درصد دارند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان با متغیرهای هویتسازمانی، عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده، تعامل کاری، خلاقیت، اعتبار خارجی ادراکشده، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی، ترک شغل و سازمان، عملکرد شغلی، اعتماد سازمانی، نوآوری، انحراف سازمانی، و فرهنگسازمانی رابطه معناداری دارد. و با بدبینی سازمانی، جنسیت، و سن رابطه معناداری ندارد.
In recent years, the widespread impact of corporate social responsibility (CSR) activities on stakeholders has led managers and experts to pay attention to the discussion (CSR) and employee behavior and attitudes. The purpose of this study is to identify the consequences (CSR) on employees, using the meta-analysis approach. The present study is descriptive in terms of purpose, quantitative in terms of applied use, and quantitative in terms of data. The study population was research, master's theses, and researches published in scientific-research journals conducted during the years (2010-2020) inside and outside the country. Having entered the meta-analysis process as a sample, the data were analyzed using CMA2 software. Among the 18 variables identified, 3 variables (%17) had an effect size below 0.3 and 8 variables (%44) had an effect size between 0.3 to 0.5 and also 7 variables (%39) have an effect size above 0.5. The results show that organizational social responsibility (CSR) has a significant relationship with all 18 identified variables, except (organizational pessimism, gender, and age).