چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه اثر بخشی مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی و مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بود. برای اندازه گیری متغیرها از سه پرسشنامه انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. نمونه تحقیق شامل60 نفر از دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستان شیخ کلینی ناحیه 3 شهر اصفهان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا روی شرکت کنندگان در تحقیق پیش آزمون اجرا شد. سپس آنها به طور تصادفی به سه گروه واگذار شدند و از سه گروه، به صورت تصادفی دو گروه به عنوان گروه آزمایشی 1 و 2 و گروه دیگر به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. آنگاه دو گروه آزمایشی به ترتیب تحت دو مداخله مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی و مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی قرارگرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات مداخله، برای هر سه گروه، پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت بین گروه ها به طور کلی (بدون تفکیک متغیر وابسته) معنیدار است (001/0<p)؛ نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری همچنین نشان دهنده معنی دار بودن تفاوت نمرات پس آزمون انگیزش تحصیلی مجموع گروه ها، (001/0<p)، اشتیاق تحصیلی مجموع گروه ها (001/0<p) و خودکارآمدی تحصیلی مجموع گروه ها (001/0<p) بود؛ مقایسه زوجی نشان داد که هر دو نوع مداخله مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی و مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی باعث افزایش معنیدار انگیزش تحصیلی (به ترتیب 001/0<p و001/0<p)، اشتیاق تحصیلی(به ترتیب 001/0< p و001/0<p) و خودکارآمدی تحصیلی(به ترتیب 001/0<p و001/0<p)، در مقایسه با گروه گواه شده است. هچنین بین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی و اشتیاق تحصیلی گروه های آزمایشی با یکدیگر تفاوت وجود داشت، به طوری که میانگین نمرات انگیزش تحصیلی و اشتیاق تحصیلی گروه مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت ذهنی بیشتر از گروه مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت عینی بود. اما تفاوت گروه های آزمایشی از نظر خودکارآمدی تحصیلی معنیدار نبود.
خلاصه ماشینی:
دکترای تخصصی روانشناسی مثبت گرا چکیده هدف این پژوهش بررسی و مقایسه اثر بخشی مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی و مشاوره تحصیلی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود.
این تحقیق با هدف آزمون این مدل نظری در قالب بررسی مقایسهای اثربخشی مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی گروهی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی و مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی گروهی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در گروه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه 3 شهر اصفهان انجام میشود روش جامعه آماری، نمونه و روش اجرا این پژوهش بر حسب هدف در دسته پژوهشهای کاربردی بود.
پژوهش حاضر با هدف مقایسهای اثربخشی مشاوره تحصیلی گروهی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی ذهنی و مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی گروهی مبتنی بر عوامل موفقیت تحصیلی عینی بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در گروه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه 3 شهر اصفهان انجام شد.
The relationship between self-esteem, achievement motivation and academic achievement in third year high school students in Tehran.
A Study of Academic Advising Satisfaction and Its Relationship to Student Self- Confidence and Worldviews, Phd dissertation, Department of Psychological and Social Foundations College of Education University of South Florida.
The effect of academic counseling on academic motivation, personal identity and mental health in high school students, the second national conference on modern studies and research in the field of educational sciences and psychology in Iran, Qom. 45.