چکیده:
زمینه و هدف: «حسین بن حسن رودسری گیلانی» با تخلص شاعری «فارغ» یکی از شاعران ناشناختۀ ایران در قرن دهم و دهه های آغازین قرن یازدهم در عرصه سرایش حماسه دینی است. در این مقاله بر آنیم که ضمن معرفی اجمالی این شاعر گرانقدر و دیوان فارغنامه، به بررسی ویژگیهای سبکی و محتوایی این نسخه از سه منظر فکری، زبانی و ادبی بپردازیم.
روش مطالعه: پژوهش حاضر براساس شیوه اسنادی (کتابخانه) و بر پایه مطالعه مستقیم ابیات فارغنامه بوده است. برای انجام این پژوهش، ویژگیهای سبکی، محتوایی فارغنامه ریزبریز و نکته به نکته استخراج شده و آنها را بطور مختصر و مفید مطرح کرده ایم.
یافته ها: فارغنامه همچون دیگر حماسه های دینی دورۀ صفوی آمیخته ای از واقعیت و افسانه است که البته گاه جنبۀ داستانی و خیالپردازی شاعرانه بر واقعیت برتری دارد؛ اگر چه وجود حضرت علی (ع) یک امر حقیقی در این داستانها محسوب میشود ولی هیچگاه برای ایشان چنین صحنه هایی روی نداده و چنین جنگهایی که تاریخ گواه آن باشد، مشاهده نشده است. سرزمینهای موردنظر نیز در فارغنامه ناشناخته است.
نتیجه گیری: منظومه فارغنامه، علیرغم اینکه دارای ابیاتی سست و سرشار از ایرادهای لفظی و معنوی است، کتاب موردپسند جامعه مذهبی است. ازجمله ویژگیهای شعری این شاعر، استفاده فراوان از صنایع بدیعی در حوزه بدیع لفظی و معنوی است که از این میان، جناس در حوزه موسیقی درونی، و تشبیه در حوزه موسیقی معنوی پربسامدترین آرایه های ادبی هستند. از دیگر ویژگیهای این نسخه خطی بکارگیری ردیفهای فعلی است؛ بگونه ای که بخش زیادی از اشعار دیوان، مردف هستند. عیوب قافیه نیز در منظومه فارغنامه بسیار دیده میشود. از مهمترین مضامین فکری این کتاب، میتوان مواردی را چون «بنمایه ها و باورهای اساطیری، اندیشه های اخلاقی، اندیشه های مذهبی، مدح و ستایش، دعا و اصطلاحات نجومی» ذکر کرد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: "Hussein Ibn Hassan Rudsari Gilani" with the pseudonym "Faregh" is one of the unknown poets of Iran in the tenth century and the early decades of the eleventh century in the field of composing religious epics. In this article, while briefly introducing this precious poet and the Fareghname court, we intend to examine the stylistic and content features of this version from three intellectual, linguistic and literary perspectives.
METHODOLOGY: The present study was based on the documentary method (library) and on the direct study of graduation verses. To conduct this research, we have extracted the stylistic features, the content of the dissertation in detail and point by point, and we have presented them briefly and usefully.
FINDINGS: The Fareghname, like other religious epics of the Safavid period, is a mixture of reality and myth, which, of course, sometimes has a narrative and poetic fantasy aspect superior to reality; Although the existence of Imam Ali (as) is a real thing in these stories, but such scenes have never happened to him and such wars have not been witnessed by history. The lands in question are also unknown in the Fareghname.
CONCLUSION: The Fareghname system, despite having weak verses full of verbal and spiritual flaws, is a favorite book of the religious community. Among the poetic features of this poet is the extensive use of novel industries in the field of novel words and spirituality, among which; Puns in the realm of inner music, similes in the realm of spiritual music, are the most frequent literary arrays. Another feature of this manuscript is the use of current rows; In such a way that a large part of the poems of the court are dead. Rhyme flaws are also common in the Fareghname system. Among the most important intellectual themes of this book, we can mention such things as: "Mythical principles and beliefs, moral thoughts, religious thoughts, praise, prayer and astronomical terms".
خلاصه ماشینی:
يافته ها: فارغنامه همچون ديگر حماسه هاي ديني دورة صفوي آميخته اي از واقعيت و افسانه است که البته گاه جنبۀ داستاني و خيالپردازي شاعرانه بر واقعيت برتري دارد؛ اگر چه وجود حضرت علي (ع ) يک امر حقيقي در اين داستانها محسوب ميشود ولي هيچگاه براي ايشان چنين صحنه هايي روي نداده و چنين جنگهايي که تاريخ گواه آن باشد، مشاهده نشده است .
در اين پژوهش با توجه به ارزش و قدمت نسخه ها، ٢ نسخه مورد استفاده قرار گرفته است : ١-نسخۀ کتابخانۀ مجلس تهران به شمارة «٢١٠٩٠٣/ ٥١٩» داراي ١٧٤ صفحه بطور متوسط ١٩ بيت به خط نستعليق نه چندان زيبا نگاشته شده ، از پهنا ٣٥ سانت و از طول ٢٣ سانت ميباشد.
در بسياري از ابيات مثنوي فارغنامه ، قافيه اي که استفاده شده است در خدمت مفهوم و مضمون شعر است و بيشترين بسامد در ديوان اين شاعر اختصاص به قافيه هاي اسمي دارد.
جدول بسامد انواع استعاره در مثنوي فارغنامه (رجوع شود به تصویر صفحه) کنايه : فارغ گيلاني ازآنجاکه عناصر حماسي را در شعر بيان ميکند، معمولاً کنايه ها در اشعار او جايگاه خاصي دارند.
Another look at the music of poetry and its connection with the subject, imagination and poetic feelings, Persian Language and Literature Research, New Era, Vol. 4, 163-186.
Graduation letter, Gilani graduate, Hossein Ibn Hassan, lithographic version No. 3816 University of Tehran.
ir : Responsible author) Ali Mohammad Moazzeni: Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran.