چکیده:
امروزه سازمانها براساس پارادایم جدید مدیریتی به دنبال مفاهیمی مانند معنویتگرایی هستند. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه و تدوین مدل اثر معنویتگرایی بر اخلاق کاری کارکنان در سازمان آموزشوپرورش میباشد. بهمنظور ارائه مدل از رویکرد آمیخته (کیفی_کمی) و روش نظریۀ داده بنیاد استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش نمونهگیری به روش گلوله برفی و با مصاحبه عمیق با 26 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان آموزشوپرورش صورت گرفت که منجر به شناسایی عوامل مدل گردید. در بخش کمی نیز برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 145 نفر تعیین گردید. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهروش نظریهپردازی زمینهای مبتنی بر 3 نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. همچنین جهت کدگذاری محوری از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین استفاده گردید که معنویتگرایی بهعنوان مقوله محوری شناسایی شد. اجزای الگوی پارادایمی جهت کدگذاری محوری عبارتاند از مقوله محوری، شرایط علّی، زمینه یا بستر حاکم، شرایط مداخلهگر، استراتژیها و کنشهای متقابل و پیامدها. نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که وجود معنویتگرایی در سازمان بر اخلاق کاری تأثیر دارد و موجب ارتباطات مؤثر، افزایش صمیمیت، بهبود شرایط کاری، اهمیت دادن به همکاران، عدم فساد مدیران، افزایش تمایل به کار، تعهد و بهادادن به کارهای اخلاقی میشود؛ لذا بهرهگیری و تقویت معنویت در محیط کار میتوانند باعث ایجاد بستر مناسبی برای رشد رفتارهای شخصی و سازمانی شوند.
At present, organizations are looking for concepts such as spirituality based on the new management paradigm. The present study seeks to present and develop a model of the effect of spirituality on the work ethic of employees in the Education Organization of Golestan Province. In order to present the model, a mixed approach (qualitative-quantitative) and data foundation theory method were used. Qualitative sampling by snowball method and in-depth interviews with 26 managers and experts of the Education and Training Organization identified the model and in a quantitative part to adjust the sample size, Cochran's formula and Morgan table are used and the number of samples is about 145 people. Designated. Data analysis was performed by contextual theorizing method based on three types of open, axial and selective coding. For axial coding, the paradigm model of Strauss and Corbin was used and spirituality was identified as a central category. The components of the paradigm model for axial coding are the central category, the causal conditions, the prevailing context, the intervening conditions, the strategies and interactions, and the consequences. The presence of spirituality in the organization affects work ethic and leads to effective communication, increased intimacy, improved working conditions, importance to colleagues, non-corruption of managers, increased willingness to work, commitment and appreciation of ethical work. Therefore, by exploiting and strengthening spirituality in the workplace, a suitable platform can be provided for the development of personal and organizational behaviors.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر نشان دادند که وجود معنويت گرايي در سازمان ب ر اخ لاق ک اري ت أثير دارد و موجب ارتباطات مؤثر، افزايش صميميت ، بهبود شرايط کاري، اهميت دادن به همکاران ، ع دم فس اد م ديران ، اف زايش تمايل به کار، تعهد و بهادادن به کارهاي اخلاقي مي شود؛ لذا بهره گيري و تقوي ت معنوي ت در مح يط ک ار مي توانن د باعث ايجاد بستر مناسبي براي رشد رفتارهاي شخصي و سازماني شوند.
19 جدول ٢: شاخص هاي برازش تحليل عاملي مقوله ها (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Root Mean Square Error Of Approximation 2 Root Mean Square Residual 3 Goodness of Fit Index 4 Adiusted Goodness of Fit Index 5 Comparative Fit Index 6 Incremental Fit Index 7 Normed Fit Index (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) مدل نهايي تأثير معنويت گرايي بر اخلاق کاري کارکنان سازمان آموزش وپرورش با بهره گيري از يافت ه هاي پ ژوهش در شکل شماره (٢) قابل مشاهده ميباشد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢: مدل نهايي تأثير معنويت گرايي بر اخلاق کاري کارکنان سازمان آموزش وپرورش تجزيه وتحليل اطلاعات در بخش کيفي به روش نظريه پردازي زمينه اي مبتني بر ٣ نوع کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام گرديد.
عبداللهي و همکاران (١٣٩٣) در پژوهش خ ود ب ه اين نتيجه رسيدند که بين تعهد سازماني و معنويت در کار با رفتار اخلاقي کارکنان ، رابط ۀ مثب ت و معن اداري وج ود دارد.