چکیده:
هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی. توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابلتوجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد؛ زیرا سازمانها از مجموعهای از افرادی تشکیل شده که برای رسیدن به اهداف تدوین شده تلاش مینمایند. روش پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی و به روش اکتشافی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از مدیران آموزش عالی به تعداد 85،594 نفر بود. همچنین در بخش کمی متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در سال 1399 میباشد. جهت محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در پاسخ به سؤالات پرسشنامه انتخاب شده و همکاری کردند. از طرفی پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش درنظر گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی آل اس انجام شد. نتایج نشان دادند 12 مؤلفه در تبیین ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی نقش دارند که عبارتاند از خودکارآمدی، عزتنفس، انگیزه، توانمندسازی، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، فناوری، رضایت شغلی، توسعه جامعه، تسهیل شبکهسازی و توسعه سرمایه انسانی. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده محاسبه شده نیز نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
The purpose of this study was to provide a model of higher education system based on the process of developing human resources. The research method was the ground theory method and model structural equation model. The research community in a small section consisted of professors, experts, experts and managers of higher education system. The number of samples in a small section was selected using Cochran formula 382 experts and managers of higher education system. The research tool was a researcher-made questionnaire. The analysis of collected data was performed using descriptive and inferential methods using SPSS 16 and Smart Pls software. The results showed that twelve components in explaining the model of higher education system are based on the process of human resource development, including; Automatic, self-esteem, motivation, empowerment, organizational learning, organizational culture, knowledge management, technology, job satisfaction, community development, networking facilitating, and ultimately human capital development. Coefficient determination and adjusted adjusted coefficient; Indicated the fitting fit of the model.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان دادند ١٢ مؤلفه در تبيين ارائه الگوي نظام آموزش عالي براساس فرآيند توسعۀ منابع انساني نقش دارند که عبارت اند از خودکارآمدي، عزت نفس ، انگيزه ، توانمندسازي، يادگيري سازماني، فرهنگ سازماني، مديريت دانش ، فناوري، رضايت شغلي، توسعۀ جامعه ، تسهيل شبکه سازي و توسعۀ سرمايۀ انساني.
اين رشد در جنبه هاي مختلفي صورت گرفته است که بخش قابل توجهي از آن در مباني نظري و سطوح تجزيه وتحليل توسعۀ منابع انساني ميباشد (لينهام ، ٢٠١٦؛ رونا و روت ، ٢٠١٦).
البته بايد توجه کرد که صرف داشتن منابع انساني کافي نبوده ؛ بلکه نحوة استفادة بهينه ، نگه داشت و روزآمدکردن علم و دانش و بازده محصول آن مهم تر و باارزش تر است (خديوي و اشراقيان ، ١٣٩٦: ٣٣) زيرا سازمان ها بايد کارکنان خود را به عنوان منابع و سرمايه هاي حياتي و مؤثر براي آينده پرورش دهند تا به موازات پيشرفت و رشد آن ها بتوانند در هنگام نياز از اين منابع انساني، استفادة بهينه نمايند (رهنماي رودپشتي، ١٣٩٧).
نتايج پژوهش هاي صورت گرفته حاکي از آن است که سطوح تجزيه وتحليل در توسعۀ منابع انساني را مي توان به ٣ سطح فردي ، سطح سازماني و سطح اجتماعي تقسيم کرد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٢: مدل تحليل عاملي شاخص هاي الگوي نظام آموزش عالي براساس فرآيند توسعه منابع انساني با حذف بارهاي عاملي ٣/٠ و کمتر جدول ٢: ضريب مسير خروجي تحليل عاملي رديف , مسير , ضريب مسير 1, فرهنگ سازماني <<< رضايت شغلي , 0.