چکیده:
مقدمه: افکار، تکانهها و یا تصاویر مزاحم هسته اصلی اختلال وسواسی اجباری هستند. از سوی دیگر باورهای وسواسی عامل مهمی در تبدیل افکار مزاحم به افکار وسواسی میباشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانشآموزان دبیرستانی براساس نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزتنفس با نقش میانجیگرانه آشفتگی استنتاج انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. حجم نمونه ۳۰۰ نفر بود که با شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با پرسشنامههای باورهای وسواسی (OBQ۴۴)، استرس، اضطراب و افسردگی (DASS۲۱)، باورهای فراشناختی (MCQ-۳۰)، آشفتگی استنتاج (ICQ-EV) عزتنفس (RSES) انجام شد. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۰ و AMOS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافتهها: شاخصهای برازندگی مدل اندازهگیری (RMSEA=۰/۰۸۴, x۲/df=۳/۱۲) از برازش مدل اندازهگیری حمایت کردند. همچنین شاخصهای برازندگی مدل ساختاری (RMSEA=۰/۰۶۴, x۲/df=۲/۲۴) نشانگر برازش مدل ساختاری با دادههای گردآوری شده بودند.
نتیجهگیری: باورهای فراشناختی، نشانههای استرس، افسردگی، اضطراب و عزتنفس از عوامل موثر بر باورهای وسواسی بودند، که آشفتگی استنتاج در روابط آنها با باورهای وسواسی نقشی میانجی ایفا مینمود. ازاینرو در اصلاح باورهای وسواسی حذف و یا تعدیل عوامل سببی پیشنهاد میشود.
Introduction: Thoughts, impulses, or images that are distressing and intrusive characterize obsessive-compulsive disorder. On the other hand, obsessive beliefs are important in turning intrusive thoughts into obsessive thoughts.
Aim: This study aimed to present a structural model to explain obsessive beliefs among high school students, based on the symptoms of stress, anxiety, and depression, metacognitive beliefs, and self-esteem, considering the mediating role of inferential confusion.
Method: In this correlational study, the statistical population included all secondary high school students in Aligudarz, Lorestan Province, Iran, during the 2020-2021 academic years. A total of 300 individuals were selected using cluster sampling. Data were collected using the Obsessive Beliefs Questionnaire (OBQ-44), Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21), Metacognitions questionnaire-30 (MCQ-30), Inferential Confusion Questionnaire-Expanded Version (ICQ-EV), and Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES). Data analysis was performed using structural equation modeling in SPSS-20 and AMOS-24.
Results: The goodness of fit indices of the measurements model (x2/df=3.12, RMSEA=0.084) supported the good fitness of the model. Also, the goodness of fit indices of the structural model (x2/df=2.24, RMSEA=0.064) indicated the good fit of the model for the collected data.
Conclusion: Based on the results, metacognitive beliefs, symptoms of stress, depression, and anxiety, and self-esteem are among factors affecting obsessive beliefs; inferential confusion plays a mediating role in their association with obsessive beliefs. Therefore, elimination or moderation of contributing factors is essential for correcting obsessive-compulsive beliefs.