چکیده:
مقدمه: مطالعات اجمالی انجام شده در رابطه با روند تحولات آموزش عالی در ایران و چگونگی گسترش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی حاکی از مورد توجه نبودن فرآیند برنامهریزی نوسعه دانشگاهی است. هدف از این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل آینده پژوهی روندهای توسعه کیفی[m1] دانشگاههای دولتی شهر تهران مبتنی بر رویکرد دانشگاه در تراز جهانی میباشد.
روش ها: در این پژوهش، از روش روش آینده پژوهی (دلفی) استفاده شده است. به این صورت که در فاز اول با استفاده ازمبانی نظری، ساختار اولیه و عوامل مهم تاثیرگذار در هر یک از ابعاد الگوی اولیه شناسایی شده است و پس از آن برای سنجش و بررسی جزئیات الگو از روش آیندهپژوهی دلفی استفاده شده است. حجم نمونه در این پژوهش بر مبنای اصل اشباع در تحقیقات کیفی شامل40 نفر میباشد. برای تجزیه و تحلیل از شاخصهای توصیفی - استنباطی استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه کیفی دانشگاهها مبتنی بر رویکرد دانشگاه در کلاس جهانی را میتوان در[m2] 6 مقوله اصلی یعنی مقوله مرکزی، شرایط علی، شرایط مداخلهگر، بسترها، راهبردها و مقوله پیامدها و 24 زیرمقوله طبقهبندی نمود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه باید به ارتقای کیفی دانشگاهها نیز توجه کافی شود تا شاهد پیشرفت روز افزون تحصیلی و آموزشی در دانشگاههای کشور همسو و همسطح با دانشگاههای تراز جهانی باشیم.
[m1]داور محترم اول: ویراستاری ادبی؟
متناسب با نظر داور محترم ویرایش ادبی در چکیده صورت گرفت و تغییرات با رنگ سبز مشخص شد
[m2]داور محترم دوم: 6 مقوله اصلی را در چکیده بیاورید
متناسب با نظر داور محترم دوم شش مقوله بیان شد و تغییرات با رنگ زرد مشخص شدند
Introduction: A brief study of the evolution of higher education in Iran and how universities and higher education centers have expanded shows that the process of university planning is not being considered. The purpose of this study is to design and validate the future research model of qualitative development trends of public universities in Tehran based on the university's approach at the global level.
Methods: In this research, the method of futures research (Delphi) method has been used. In the first phase, using theoretical foundations, initial structure and important factors influencing each of the dimensions of the prototype have been identified, and then Delphi's futures research method has been used to measure and examine the details of the model. The sample size in this study was 40 people based on the principle of saturation in qualitative research. . Descriptive-inferential indicators were used for analysis.
Results: The results obtained from the research showed that the factors affecting the qualitative development of universities based on the university approach in the world class can be classified into In 6 main categories, ie central category, causal conditions, interventionist conditions, contexts, strategies and consequences category main categories and 24 sub-categories.
Conclusion: According to the results obtained in this study, sufficient attention should be paid to the qualitative improvement of universities in order to witness the increasing progress of education and training in the country's universities in line with global universities.