چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل سازمانی موثر بر کارایی و انگیزش معلمان انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش مرور نظام مند یافتههای پژوهشی جمع آوری گردید. سپس از روش فراتحلیل برای پاسخگویی به سوالات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی پژوهشهایی است که در زمینه عوامل موثر بر کارایی و انگیزش معلمان بین سالهای 95-1375 در داخل کشور انجام گرفته است. بر این اساس از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاههای شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها کدگذاری گردید. در نهایت تعداد 18 مطالعه وارد فراتحلیل حاضر شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از فرم کاربرگ فراتحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شاخص اندازه اثر ترکیبی مطالعات، تحت مدل ثابت 10/0 و تحت مدل تصادفی 17/0 بود. در بررسی تفکیکی اندازه اثر متغیرها، عوامل سلامت سازمانی، جو سازمانی، انگیزه دانش آموزان، گوش دادن مدیر و سبک مدیریت رابطه مدار به ترتیب بیشترین اثر را بر کارایی و انگیزش معلمان داشتند. در روش رگرسیون ایگر، ثابت رگرسیونی برابر 01/0 محاسبه شد که سطح معنی داری آن کمتر از 05/0 است، بنابراین طبق روش رگرسیون ایگر، سوگیری انتشار وجود دارد. همچنین تحلیل تعدیل کننده برای متغیرهای سال انتشار و محل انجام پژوهش صورت گرفت که بیان گر عدم تاثیر تعدیل کنندگی متغیرهای سال انجام پژوهش و محل انجام پژوهش در نتایج مطالعات بود.
The data of the present research was initially collected by using research findings systematic review for the study of the organizational factors effective on teachers’ efficiency and motivation. Then the meta-analysis method was used to respond to questions. The statistical population of this research includes all researches which were conducted inside Iran in the field of factors effective on teachers’ efficiency and motivation between 1996 to 2016. On this basis, the statistical population was identified and relevant data was coded by internet research in internal data banks and also manual search in Tehran universities. Finally, 18 studies were included in the present meta-analysis. To collect the required data meta-analysis, worksheet form was used. Data analysis results show that the size index of studies compound effect was 10.0 under the fixed model and 17.0 under the random model. In the separation study of the size of variables effect, the organization health factors, organizational climate, students’ motivation, director’s attention, and relationship-oriented management style, had the highest effect on the teachers’ efficiency and motivation, respectively. In egger’s regression method, the regression constant was estimated equal to 01.0 which its level of significance is less than 05.0; therefore according to the egger’s regression, publication bias exists. Also, moderating analysis was done for variables of publication year and place of carrying out the research which shows the ineffectiveness of moderating variables of the year of conduction of the research and the place of conduction of the research on the studies’ results